Ik heb gisteren per ongeluk verschimmelde cake ingeademd. Er kwam een stofwolk toen ik hem uit de kast op het aanrecht zette, kan dit schadelijk zijn?

Owja het was trouwens indische cake en hij was helemaal groen gekleurd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee hoor van beschimmelde cake ga je niet eens dood, dus van inademen van stof zeker niet!

Omdat cake ook dierlijke producten bevat kunnen er schimmels op groeien die toxische stoffen maken. Deze kunnen een anafylactische reactie opwekken. Houd dus je gezondheid (vooral van de luchtwegen) in de gaten en meld je bij een arts wanneer je ongebruikelijke klachten ondervindt, bij benauwdheid zelfs met spoed. Het kan meevallen maar daar is niet met zekerheid van uit te gaan.

Het inademen van een schimmel is een HEEL ander verhaal dan het opeten ervan. Als je iets eet waar schimmel op zit moet het eerst door je maag, waar speciaal om je ietwat te beschermen tegen kwalijke zaken, maagzuur inzit. Dit breekt in principe zaken als bacterien en schimmels af. Het is geen 100% garantie, als je iets eet dat DEEL erg bedorven is overleven ZOVEEL bacteriën het dat je toch ziek kunt worden. Je longen hebben verder geen echte bescherming. En schimmels vormen sporen en als die in je longen komen ZOU je allerlei infecties kunnen krijgen. Ik had laatst fruit waar zo'n groene wolk afkwam, toen vroeg ik me dat ook af. Gelukkig kun je toch het ééa hebben als je verder gezond bent. Zie het een paar dagen aan, wordt je benauwd of krijg je een drukkend gevoel, zou ik toch even naar de dokter gaan. Gebeurt er de komende dagen niks, zal het echt heel weinig geweest zijn Toegevoegd na 1 minuut: zie nog deze link, daar staan allerlei schimmels in en wat ze doen maar de enige die wordt genoemd als zijnde erg vervelend is er één die nauwelijks voorkomt, hopelijk een beetje een geruststelling

Bronnen:
http://www.paddenstoel.nl/html/medisch.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100