Waar kan ik me bloed suiker testen ziekenhuis en dokter en hoelang duurt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je dit niet een paar weken eerder bedacht hebt: een tijdje terug kon je bij heel veel apotheken gratis (nuchter) laten prikken.

Het beste antwoord

Reeds bijna achttien jaar ben ik diabeet en een groot aantal van die achttien jaren geef ik al voorlichting ter zake.

Het verhaal over de HbA1C is sterk overdreven en kost bovendien vreselijk veel gemeenschapsgeld..terwijl het in feite helemaal niet nodig is. Dat is alsof je een atoombom gooit om een mug te doden.

Je kunt je suikers door je (eigen) arts laten testen of op sommige dagen bij je eigen, of een andere, apotheek.
Deze testjes kosten maar c.a. één euro en zijn prima.

Als je trouwens toevallig bevriend bent met een diabeet kun je hem/haar ook vragen het testje bij je doen. De uitslag ervan samen met DE TIJD van de bloed opname, kun je eventueel aan je arts overleggen.

De test zelf duurt enkele seconden tot hooguit een minuut.

De arts vertelt je wel of je al dan niet vooraf iets moet eten.

Normaal kun je het best twee uur na de maaltijd goed zien of je suikers al dat niet te hoog zijn. En natuurlijk als je nog helemaal nuchter bent.

Hel dikwijls willen artsen het topje van je wijsvinger gebruiken om een klein drupje bloed van je te nemen.

Laat dat niet toe want dat kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Vraag of zeg de arts dat hij/zij de ZIJKANT van het topje van één van je twee middelste vingers moet nemen. Daar is dat namelijk vrijwel pijnloos..en stelt het nauwelijks wat voor.

Maar hopelijk maak je je helemaal voor niets zorgen, hè..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik prikte ook altijd aan de zijkant van de middel- of ringvinger. Zorg ervoor dat de hand lekker warm is! Dan vloeit het bloed beter. + voor je nuchtere antwoord.
Steenuiltje
13 jaar geleden
De reden om bij mensen aan de zijkant van een vinger te prikken (en niet op het topje) heeft een andere reden dan alleen maar pijnsensatie.
Diabetes Mellitus kan mogelijk kans geven op slechtziendheid/ blindheid. Prikken geeft littekentjes en vereelting van het weefsel. Prik je stelselmatig boven óp de vingertoppen dan zal het weefsel daar ook harder worden. Dit is iets wat je niet wilt als mensen de kans lopen om eventueel blind te kunnen worden. Wordt je blind en heb je nog de mogelijkheid om braille te kunnen leren (meestal gaat dit <40 jaar het beste) dan heb je de gevoeligheid van je vingers nodig om de braillepuntjes te kunnen voelen. Met verharde vingertoppen gaat dit heel moeilijk of helemaal niet; het gevoel is verstoord. Dáárom is het veel wenselijker om aan de zijkant van een vinger te prikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je zelf geen diabeet/diabete want dan zou je weten hoe pijnlijk het is om in de vingertoppen te prikken. En het verhaal over blind worden is natuurlijk klinkklare onzin als je wilt weten OF je al dan niet te hoge suikers hebt. En als je weet dat ik al bijna achttien jaar vingerprikjes doe..zo tussen de vier en zeven keer per dag en dat ik totaal geen weefselverharding aan de vingers heb..dan zie je zelf ook wel in dat je een aardig verhaal vertelt..maar dat het gewoon pure onzin is.. En zelfs als het waar was wat jij vertelt, dan nòg vind ik dat je geen nodeloze pijn behoeft te ondergaan..en dus blijf ik bij mijn motivatie hierboven. Groet, Ton
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ton je hoeft niet zelf een ziekte te hebben om er iets vanaf te weten. (Gelukkig maar!). Het geschreven stukje over de prikplaats is hetgeen ik tijdens mijn opleiding heb geleerd en wat er destijds is ingeramd. O'wee als je het anders deed. Dit verhaal is heel plausibel. Naarmate je meer beschadigingen op je vingers hebt, des te minder je gevoel in je vingers wordt.
Daarnaast vind ik het schromelijk overdreven om te schrijven dat vingerprikjes zó enorm pijnlijk zijn. Voor de duidelijkheid: ik heb vorige week mijn eigen bloedsuiker nog gemeten op een dergelijke manier en er is geen fluit aan. Amper te voelen. Je kunt mensen ook bang maken, is nergens voor nodig. Alleen de angst al zorgt ervoor dat je meer pijn ervaart. Misschien heb jij een hele lage pijngrens? Als ik schrijf dat Diabetes Mellitus mogelijk kans kan geven op slechtziendheid/ blindheid is dit absoluut géén onzin! Hoe kom je daar nou bij? Krijg jij jaarlijks geen oogtest om te kijken hoe het met je ogen gaat??! Ik heb even snel gegoogled en vond zomaar een website die hierover gaat.
http://www.accu-chek.nl/nl/levensstijl/oogproblemen.html
Lees even het stukje: Oogproblemen bij mensen met diabetes
Al snel lees je dit:
-Mensen met diabetes lopen vier keer zoveel kans om blind te worden als mensen zonder diabetes.
-Van alle gediagnosticeerde gevallen van blindheid elk jaar wordt 12% veroorzaakt door diabetes.
-Bij acht procent van de blinden is de aandoening te wijten aan diabetes
En lees even de hele tekst.
Zomaar even snel gevonden. Er zullen ongetwijfeld betere en uitgebreidere websites hierover gaan, maar dit zegt al genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dat graag op die manier wilt doen, is dat voor mij okay..dat is jouw zaak. Maar ik wil je garanderen dat het zeer pijnlijk is als je, zoals vele huisartsen dat willen doen, in de vingertop van je wijsvinger prikt. Als jij er lol in hebt jezelf nodeloos te pijnigen, dan doe je dat maar..maar tijdens MIJN opleiding tot voorlichter heb ik geleerd en het ook ZELF ervaren dat je die plaatsen MOET mijden...omdat het zeer pijnlijk is door de aanwezigheid van de vele gevoelszenuwen daar.
En dat heeft niets te maken met een lage pijngrens, zoals jij zo smadelijk beweert. En meen je nu echt dat ik niet op de hoogte zou zijn de mogelijk late complicaties zoals b.v. blindheid als gevolg van retinopathie? Als je trouwens de vraag goed gelezen had, had je kunnen lezen dat het hier om de vraag waar je je suikers kon laten testen..om te zien of je misschien wel diabetes hebt. Eenmalig dus.. En als ik dan iemand erop attendeer dat dit erg pijnlijk kan zijn..dan vraag ik mij af wat daar verkeerd aan zou zijn. Ik heb geen zin om eindeloos met je in discussie te gaan; ik zou zeggen..laat hen die het graag weten willen het zelf maar eens proberen op jouw manier en zich met een naald c.a. een millimeter diep in het wijsvinger topje prikken.. Groet, Ton
Steenuiltje
13 jaar geleden
Als jíj mijn antwoord goed gelezen had, dan had je gelezen dat mijn reactie op jou te maken had met het vingerprikje op zich. (dit staat al helemaal los van de vraag die de vragensteller stelde).
Ik reageer op jouw stelling over pijnsensaties in de vinger en mijn visie daarop waarom je BETER AAN DE ZIJKANT van een vinger kan prikken (óók al is dit éénmalig) etc. en het verhaal over de kans op blindheid bij mensen met diabetes. Vervolgens deponeer je ook de stelling dat het onzin is dat je van diabetes blind kunt worden. Het spreekt voor zich dat ik dáár even op moet reagereren omdat het pertinent onwaar is wat je beweert. Uit je laatste alinea hierboven is wederom op te maken dat je mijn teksten NIET goed leest. Ik adviseer niet om óp een vingertopje te prikken, ik adviseer om aan de zijkant van de vinger te prikken. Eindeloze discussies met jou over dit onderwerp lijken mij ook niet zinvol. Maar het is wél wenselijk dat je eerst eens rustig de teksten van iemand leest alvorens daar over te oordelen.
Je leest gewoon niet goed wat er staat!
Misschien toch even je ogen na laten kijken?? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, laten we het verschil tussen DM type 1 en 2 niet vergeten. Want dat gaat een beetje door elkaar lopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje, wil zijn of haar gelijk halen. Zelfs als ze onzin napraat als
-Mensen met diabetes lopen vier keer zoveel kans om blind te worden als mensen zonder diabetes.
-Van alle gediagnosticeerde gevallen van blindheid elk jaar wordt 12% veroorzaakt door diabetes.
-Bij acht procent van de blinden is de aandoening te wijten aan diabetes Mensen die 4 staatloten kopen hebben vier keer zoveel kans om te winnen, maar ze krijgen toch echt geen prijs. Enz.
Steenuiltje
13 jaar geleden
@weldone: de laatste alinea zijn jouw woorden, niet de mijne. En als je niets weet van diabetes en prikken is het misschien beter dat je helemaal niet reageert.
Ik lust jou het liefste 'welldone' en dan in kleine stukjes ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + !

Andere antwoorden (8)

Bij mij deed de dokter dat gewoon. Doen ze met een naaldje dat op een punaise lijkt. Neemt 1 sec. in beslag om je te laten prikken en max. 5 minuten om het resultaat te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan gewoon bij de huisarts en is binnen een paar minuten gepiept.
Als je er dan toch bent kan hij evt. ook een bloedmonster afnemen en dit op meerdere aandoeningen/ ziekten laten analyseren. Dat kost dan een week voor je hiervoor de uitslag krijgt.
13 jaar geleden
apotheken doen dat soms ook, vraag ernaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden hierboven zijn ONJUIST.
Je kunt je bloedsuikerspiegel laten testen, maar dat zegt helemaal niets, alleen als je suikerpatient bent en je denkt te hebben gezondigd, waardoor je je hoeveelheid pillen of insuline denkt te moeten aanpassen.

Al;s je wilt weten of je diabetes hebt, dan moet je je haar de huisarts gaan en een verwijzing labo vragen voor HbA1c. Je moet dan 's morgens NUCHTER, zonder iets te hebben gedronken of gegeten naar het labo gaan en dan wordt je getest op glucose middels de test HbA1c.
Die test alleen geeft een resultaat, dat iets zegt over de staat van jouw gezondheid met betrekking tot suikerziekte.

Toegevoegd na 1 minuut:
haar de huisarts m/z naar de huisarts

Toegevoegd na 3 minuten:
Binnen een dag (of twee) heeft de huisarts de uitslag. Je hoeft hem alleen te bellen en te vragen wat de uitslag en het referentieinterval zijn. Opschrijven en onthouden voor een latere datum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand bij de huisarts komt met klachten die kunnen duiden op diabetes, dan zal de huisarts het glucosegehalte van het bloed (laten) onderzoeken.

Bloedglucoseonderzoek wordt gedaan door bloed af te nemen. Dit gebeurt door middel van een vingerprik waarbij een druppeltje bloed wordt afgenomen en onderzocht op glucose. In het geval van een vingerprik dien je nuchter te zijn, oftewel acht uur voor de prik geen mag je geen calorieën door voedsel of drank hebben binnen gekregen. Soms wordt er bloed afgenomen als iemand niet nuchter is. Dan gelden er andere glucosewaarden.

Nuchter:
Als de glucosewaarde lager is dan 5,6 mmol/l (millimol per liter) is er sprake van een normale waarde. Als de glucosewaarde hoger is dan 6,0 mmol/l, dan is er hoogst waarschijnlijk sprake van diabetes mellitus. Wanneer dit het geval is, zal er een tweede bloedonderzoek volgen op een andere dag. Als de glucosewaarde weer hoger is dan 6,0 mmol/l, dan staat de diagnose diabetes mellitus vast.

Niet nuchter:
Als de glucosewaarde lager is dan 7,8 mmol/l dan is dat een normale waarde. Als er twee maal een hogere glucosewaarde wordt gemeten dan 11 mmol/l, dan is er sprake van diabetes mellitus.

Het komt ook voor dat iemand een verhoogde bloedglucosegehalte heeft terwijl er nog geen sprake is van diabetes. Dan zijn de waarden wel hoger dan normaal maar niet zo hoog dat de diagnose diabetes moet worden gesteld. In dit geval spreekt men van gestoorde glucosetolerantie, oftewel Impaired Glucose Tolerance (IGT). Dit wordt ook wel het voorstadium van diabetes genoemd. Circa de helft van de mensen met IGT krijgt binnen vijf jaar diabetes.

Een vingerprikje duurt slechts enkele seconden en wachten op de uitslag minder dan een minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de huisarts kun je dat laten doen en je kunt ook zelf een bloedglucosemeter aanschaffen, dan kun je het op elk gewenst tijdstip doen. Ik maak als diabeet elke week 1x een dagcurve,fat wil zeggen,dat ik voor iedere maaltijd en voor het slapen gaan bloed prik. Dat kost hooguit 3 minuten per keer,waarbij de meeste tijd in beslag wordt genomen,door het handen wassen( zonder zeep) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de huisarts. En in de apotheek zijn er regelmatig dagen dat je zo kunt binnenlopen. In een tel gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst naar de huisarts. daar testen ze het eerst.
Als het dan niet helemaal goed is,
dan moet je naar het ziekenhuis, en dan krijg je een apparaatje met zo´n bloeddruk meter aan je boven arm deze moet je 24 uur dragen. dat apparaatje meet je bloeddruk na een bepaalde tijd ( om het uur? ). Misschien is het bij jou wel anders. Maar zo deden ze het bij mij vader.