Is er extra risico op trombose na narcose?

Ik ga binnen kort mijn tanden laten trekken nu wilde ik dit graag onder narcose, op gesprek geweest en willen ze het niet onder narcose doen omdat het een te groot risico voor mij is op trombose ik heb namelijk fvl.
Dus onder lokale verdoving.
Toch snap ik het niet of ik nou een half uur in de stoel of een half uur op het bed lig, wat maakt het verschil?
Of zit er iets in de narcose middel waardoor je trombose kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Antoni
3 jaar geleden
Niet iedereen zal weten dat je met 'fvl' de aandoening Factor V Leiden bedoelt, @Ridydj.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorry Kan ik dit nog ergens aanpassen?
Fvl=factor v leiden dit is een bloedstollingsstoornis waar door ik een verhoogde kans op trombose heb
Antoni
3 jaar geleden
Geen probleem. Dat heb je zojuist gedaan.
SentWierda
3 jaar geleden
Voor de volledigheid: Factor V Leiden is niet 'een bloedstollingsstoornis' maar een erfelijke bloedstollingsziekte waarbij het bloed te snel stolt en trombose kan ontstaan.
Andere benamingen voor deze ziekte zijn: APC-resistentie en Factor V RQ506.

Antwoorden (2)

Factor V Leiden is een erfelijke bloedstollingsziekte. Bij deze ziekte heb je meer kans dat er bloedpropjes ontstaan in het bloed. Die bloedpropjes kunnen leiden tot een verstopping in de bloedvaten: trombose.
Er is een milde en ernstige vorm van Factor V Leiden. Bij de ernstige vorm is er meer kans op trombose dan bij de milde vorm. Toch krijgt maar ongeveer 1 op 10 personen met Factor V Leiden ooit trombose.
Het is van belang eerst te weten te komen of je een milde of een ernstige vorm van Factor V Leiden hebt. Als je dit weet, leg dan jouw vraag voor aan de tandarts. Dan kan hij/zij een betere afweging maken dan tot nu toe en zo mogelijk een antistollingsplan maken.
Bronnen: https://www.erfelijkheid.nl/ziektes/factor-v-leiden/
https://www.trombosestichting.nl/nieuws/patientenverhalen/ik-ben-dankbaar-voor-alles-wat-ik-nog-wel-kan-en-mag-doen/
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankje voor je bericht
Dit was mij allemaal al duidelijk ik ben er al 15 jaar mee bekent ik heb de lichte vorm. Mijn vraag was eigenlijk meer of de narcose(vloeistof) zelf een verhoogd risico geeft? Omdatde behandeling hooguit 20 minuutjes duurt, ik snap als ik een operatie zou krijgen van paar uur waar ik ook nog eens dagen voor plat moet blijven het risico aanzienlijk verhoogt is.
Ja, er is een extra risico. Tijdens langdurige (bed)rust stroomt het bloed trager, waardoor de kans op trombose toeneemt. Dit kan gebeuren tijdens een operatie, maar kan ook wanneer je om een andere reden voor lange tijd stil zit.