Waarom worden vrouwen vergeleken mannen eigenlijk nooit kaal?

zou dat te maken kunnen hebben met stres van voorvaderen die verwerkt is in genen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg nooit nooit. Kaalheid bij vrouwen komt wel degelijk voor.
http://www.kapsels.net/haaruitval_vrouwen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress van voorvaderen?
Ik denk dat vrouwen door de eeuwen heen heel wat meer stress hebben gehad dan mannen!
Als jouw optie zou kloppen, zouden alle oude vrouwen kaal zijn, ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen stress door de eeuwen heen? Hoezo dat? Het enige wat ze hoefden te doen is zwanger zijn, kinderen op de wereld zetten, kinderen opvoeden, een heel huishouden doen zonder luxe apparaten, meehelpen op het land of in de fabriek, ondergeschikt zijn aan hun man..
Appeltje eitje zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat bedoel ik!

Het beste antwoord

De oorzaak van de normale kaalheid op oudere leeftijd bij mannen, heeft te maken met het hormoon dihydrotestosteron (DHT). Dit hormoon wordt gevormd uit het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Dit hormoon gaat zich hechten aan receptoren aan de haarzakjes. Hierdoor kunnen de haarzakjes hun functie niet meer goed uitvoeren.
Aangezien vrouwen minder of geen DHT hebben, is er normaal gesproken geen of weinig sprake van haaruitval op oudere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er zijn ook vrouwen die last ervan hebben
Er is sprake van diffuse haaruitval als de haardichtheid over het gehele hoofd afneemt. Bij door het haar strijken blijven veel haren aan de vingers hangen. Van een abnormale grote haaruitval is sprake als meer dan 80-100 haren per dag, gedurende meerdere weken, uitvallen. Deze vorm van haaruitval is een veelvoorkomend fenomeen en treedt vaker bij vrouwen dan bij mannen op. Een diffuse haaruitval kan bij acute of chronische infecties, maar ook bij stress voorkomen. Het is bekend, dat sommige medicijnen ook tot diffuse haaruitval kunnen leiden. Bovendien kunnen ook bepaalde stofwisselingsstoringen (bijvoorbeeld een gebrek aan eiwit of aminozuren), gebrek aan vitamine, te sterk of te zwak functionerende schildklier, bloedsuikerziekten en andere stofwisselingsstoringen worden veroorzaakt. Een uniforme diagnosemethode is er (nog) niet, omdat vele factoren voor diffuse haaruitval verantwoordelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst een paar algemene opmerkingen over kaal worden. Eigenlijk is in de natuur de mens een heel weinig behaarde landbewoner. De enkele plaatsen van het lichaam die redelijk lange haren dragen zoals het hoofd, oksels en schaamstreek hebben die beharing volgens een vrij scherp bepaald erfelijk patroon. Natuurlijk heeft ook de rest van de menselijke huid wel beharing, maar dat is een veel kortere en lichtere vorm. De verschillen tussen man en vrouw zijn groot en ook duidelijk erfelijk bepaald. Daarnaast spelen de respectievelijke vrouwelijke en mannelijke hormonen een grote rol. Een troost voor ouder wordende mensen is dat grijs geworden haren vrijwel niet meer uitvallen maar wel vervangen worden.

Bij de man kan erfelijk bepaalde haaruitval al beginnen vanaf de puberteit. Op het hoofd doen de slapen en het achterhoofd daar bijna niet in mee. Op het vijftigste jaar heeft al de helft van de mannen 50 procent van het hoofdhaar verloren en van die kaal wordende mannen heeft weer 50 procent daar last van, de andere 50 procent aanvaardt het gewoon. Daaruit blijkt dus dat haaruitval bij de man vaak meer een cosmetisch dan een medisch probleem is. Wel zijn er voor de man een paar medicijnen verkrijgbaar die tijdelijk helpen maar niet zonder bijwerkingen zijn.

Bij de vrouw kan een tijdelijke haaruitval optreden in de periodes van zwangerschap en kraambed. Het hoofdhaar zal bij de vrouw bijna nooit van nature uitvallen, maar het wordt na de overgang wel dunner en meer diffuus. Dit dunner en schaarser worden van het haar kan versneld worden door meerdere oorzaken van leven met stress tot verschillende infectieziekten toe. Die ziekten kunnen ook bestaan uit aandoeningen die met hormonen te maken hebben zoals een te hard werkende schildklier, al of niet met struma, bijnieraandoeningen, suikerziekte, actief reuma en andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mannen hebben veel testosteron, daarvan valt het haar uit