Kan ik de huisarts vragen mijn hele dossier in mijngezondheid.net te zetten?

Ik heb een tijdje terug gelezen dat per 1 juli 2020 de huisartsen verplicht zijn het dossier in mijn gezondheid.net te zetten. Mijn vraag is of ik dat zelf moet vragen of dat het in feite vanzelf moet gaan. Een jaar terug vroeg ik mijn dossier en moest ik er geloof ik 50 euro voor betalen. Nu lees ik dat dat helemaal niet mag. Ik heb het trouwens ook niet gedaan. Maar nu zou ik het dus gratis in mijn gezondheid,net kunnen krijgen? Het belangrijkste is voor mij had de huisarts dat per 1 juli direct moeten doen of is hij dat alleen verplicht als ik erom vraag? En krijg ik dan echt alles maar dan ook alles te lezen?

vr gr Gonna

3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Sowieso zal de huisarts niet het gehele dossier geven. Er kunnen namelijk ook persoonlijke aantekeningen in staan. Dit zou kunnen gaan over de geestelijke gestelheid, thuissituatie, noem maar op. Dit gaat een zorgverlener niet zomaar aan de patient geven. Het kan zelfs tot gevaarlijke situaties leiden!
(Het zal niet de eerste keer zijn dat een zorgverlener bijv huiselijk geweld vermoed, iemand vraagt het dossier op, partner ziet het vermoeden staan en komt verhaal halen. Dit soort zaken komen geregeld voor). Dus als het dossier opgevraagd wordt, zal niet alles er in staan. Wel alle objectieve zaken als metingen, medicaties e.d. zou er in moeten komen als de patient dat verzoekt.
tinus1969
3 jaar geleden
@Thecis,, mbt
'Sowieso zal de huisarts niet het gehele dossier geven. Er kunnen namelijk ook persoonlijke aantekeningen in staan.'
Dit soort persoonlijke aantekeningen is nadrukkelijk niet toegestaan. Alles wat opgeschreven is, moet aan de patiënt gegeven worden. De enige uitzondering is 'werkaantekeningen', die na een consult meteen worden vernietigd.

Antwoorden (1)

MijnGezondheid.net (hierna: MGn) is een online patiëntenportaal waarmee u als patiënt op een veilige manier en op afstand kan communiceren met uw huisarts en/of apotheker. Daarnaast biedt MGn de mogelijkheid om een deel van uw dossier in te zien, afspraken te maken, medicatie te bestellen en onderzoeksresultaten te bekijken.

Huisartsen zijn niet verplicht een dossier op MGn te zetten. U kunt alleen gebruik maken van MGn als uw huisarts en/of apotheker u MGn aanbiedt. Uw huisarts en apotheker bepalen in hun gebruikersportaal welke functionaliteiten voor u beschikbaar zijn.
Als uw huisarts dit aanbiedt, zal uw dossier automatisch in MGn verschijnen.
SimonV