Hallo allemaal, weet iemand hoeveel kilo een kind van 8 in zijn of haar rugzak dragen mag?

Wat is het gevaar, of de eventuele schade die het kind kan oplopen door het dragen van een te zware rugzak? Mijn zoon is 8 jaar en ik vind zijn rugzak van 8 kg die hij op de terugweg naar huis, 30 min, dragen moet zelf al zwaar. Ik draag hem, maar ik ben de enige moeder die dat doet. Ik heb nu commentaar gehad van zijn juf dat hij zelf z'n tas moet dragen. Ik wil weten of ik dat met een goed geweten doen kan. Alvast hartelijk dank voor het meedenken en jullie tijd!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Een rugzak van 8kg. Wat moet hij dan allemaal meenemen? Het lijkt me heel slechts voor zijn rug en schouders.
jc54
3 jaar geleden
Moeilijk te zeggen. Er zijn jongens van 8 jaar die best een rugzak van 10 - 12 kilo kunnen dragen, maar er zijn ook jongens van die leeftijd die aan 5 - 6 kilo genoeg hebben. Ligt veel aan de lichaamsbouw en de gezondheid. Hier is dus geen eensluidend antwoord op te geven.

Antwoorden (1)

De leeftijd van het kind is niet zo van belang. Wel het gewicht (en lichaamsbouw) van het kind zelf. Als stelregel wordt meestal 10 % van het eigen lichaamsgewicht aangehouden voor kinderen. Wettelijke regels of ARBO bepalingen zijn er niet voor.

Hoe schadelijk het gewicht is voor rug en schouders is ook afhankelijk van hoe dat gewicht gedragen wordt. Een goede rugtas met 2 stevig schouderbanden is het beste. De tas moet niet te ruim zijn en zeker niet te los of scheef gedragen worden. Zorg dat het gewicht zo strak mogelijk tegen de rug zit, dan wordt het het beste verdeeld over het lichaam. Dat is beter voor het lijf en draagt ook veel comfortabeler.

Als er gefietst moet worden, zorg dan voor een goede bagagedrager of eventueel 2 fietstassen waar het gewicht over verdeeld wordt. (Verdeel de inhoud van de rugtas al in 2 plastic tassen, dan kun je er gemakkelijk eentje uit halen).

Om gezeur op school te voorkomen: laat je zoon zijn tas zelf dragen op en rond het schoolplein. Wordt het hem na een tijdje te zwaar, haal dan wat gewicht eruit en doe dat over in een tweede tas die u zelf draagt. Of zorg dat uw kind de spullen in zijn tas al verdeeld over 2 losse plastic tassen. Op die manier went zijn lichaam ook aan het dragen van de rugzak. De spieren worden dan als het ware getraind waardoor hij op den duur meer gewicht aan kan zonder kans op blessures.

Los van dit alles vraag ik mij af: wat moet een kind van 8 met zoveel spullen op school? En moet hij er 30 minuten mee lopen? Is een fiets een optie? Dan kan de tas achterop en is hij binnen 10 minuten thuis.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hai Inekez1,
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide en onderbouwde reactie. Ook je advies is zeer welkom.
Wij wonen in Duitsland en het naar school fietsen is helaas niet vrij van gevaar. Geen fietspaden en of veilige oversteek mogelijkheden. Onze mede bewoners rijden eerder te hard dan volgens de richtlijnen.
De schoolspullen verdelen over twee tassen en hem zo rustig laten opbouwen van het gewicht, vind ik zo simpel en geniaal! Hartelijk bedankt!!