Ramadan eten probleem

Ik heb nu ramadan, maar ik heb zo een honger!
Veel mensen denken dat wij ons helemaal vol eten 's avonds maar zodra je 2 broodjes eet dan staat je buik op barsten, dat is dus niet genoeg voor mij maar meer dan dat kan ik niet.
Heeft iemand tips voor me om me niet zo te concentreren op het eten en de honger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dan ook, ik heb sowieso veel respect voor je dat je het doet, serieus doet. Ik doe het je niet na! Hartstikke goed joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom eet je niks? Denk aan de reden dat je vast. Niet motiverend genoeg; eet een broodje.

Het beste antwoord

Probeer eens soep te eten voordat je begint. Mijn vader at vroeger altijd eerst een kom soep. Dan ging hij even de tuin doen of iets anders wat hem bezig kon houden en daarna ging hij vast voedsel eten. Denkend aan een gewone maaltijd (aardappels/ vlees en groenten). Hij ging nooit bunkeren. Gewoon normaal en rustig eten dan kwam het wel goed. Hij had ook altijd veel last van zijn maag en probeerde op deze manier zijn maag te laten wennen aan dat hij weer kon eten. Nu hij wat ouder en wat minder sterk is is hij gestopt. Het heeft geen enkele zin als je lichaam het niet aankan. Maar dat moet ieder voor zich weten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
als antwoord op je vraag, de reden dat je normaal overdag veel meer kan eten dan alleen savonds tijdens de ramadan is: je eet 17 uur of meer niet je staat op rond 4 uur in de nacht je eet vuldende en lang vezels het beste zoals banaan die helpen echt en dan enkele boterhammen met iets gesuikerd. daarna eet ja niets meer tot 21 uur savonds of later ( hoe langer de ramadan duurt hoe vroeger je moet opstaan en hoe later je weer mag eten) dat is 17 uur niets eten of langer. Dit is veel langer dan wat er normaal van tijd tussenzit ( max 8 uur als we slapen) Hierdoor krimpt onze maag gedurende de dag. tijdens een normaal eetritme gebeurd dit ook in de ochtend kunnen we minder eten dan 'smiddags. je maag moet dus langzaam weer uitrekken tijdens de ramadan: tip : drink eerst water een paar slokjes eet daarna een dadel en een kleine kom soep. wacht een half uur tot een uur. eet daarna een stevig hoofdgerecht wacht weer een uur en eet daarna fruit

Andere antwoorden (7)

Heel veel leuke afleiding. Geen kookprogramma's kijken in ieder geval... Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees een boek,
doe lichaamsoefeningen
kijk TV, luister muziek.
bespreek het nieuws of what ever
leid jezelf van eten af
hopelijk heb je iets aan deze sugggesties
en en goede vastentijd toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo word j moe en dan wil j juist water voor het ete;)
Sta op voordat de zon opgaat en eet een flink ontbijt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook maar ik zit om 4 uur in de ochtend nog steeds heel erg vol en ga over mijn nek als ik toch eet
zondag
12 jaar geleden
De zon gaat nu om iets over zessen op dus je kunt ook nog iets later dan 4 uur gaan eten.
Ik vraag mijzelf af, waarom kun jij 'normaal' als je overdag eet, wel mee eten dan 2 broodjes? Nu eet je dat op een andere tijd, maar zit je wel vol..Hoe komt dit? Kun je dit aanpakken? Eventueel kun je tabletjes nemen waardoor voeding sneller uit je maag is (ja die zijn er)
En probeer vaste tijden te eten. Eet dan maar 1 broodje, en snachts opstaan om nog een broodje te pakken, en als ontbijt alsnog een broodje.
Probeer het zo een beetje te verspreiden.

Wel ben ik het met anderen eens. Je wilt je wijden aan het geloof door dit te doen. Respect, echt, maar doordat je nu deze vraag hebt gesteld..wordt je CONSTANT herinnert aan eten. Doe dat dus niet, en doe gewoon iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak heb je tegen de tijd dat je weer mag eten zo ontzettend dorst, dat je meteen lekker veel drinkt. Klopt dat bij jou ook?
Doordat je dan in één keer veel gedronken hebt, heb je een vol gevoel en kan je daarna weinig eten.
Als het je lukt je te beheersen en eerst eet en daarna steeds gewone hoeveelheden drinkt of als je eerst een beetje drinkt en dan gaat eten, dan merk je dat je meer op kunt.
Eet trouwens ook zo veel mogelijk lichte dingen. Soep is altijd goed natuurlijk, mits niet te zout.
Misschien neemt je hongergevoel iets af als het je lukt wat meer te eten. Kijk ook wat je eet. Langzame koolhydraten doen er langer over om hun voedingswaarde aan het lichaam over te dragen en zorgen dus langer voor wat energie. Op internet is wel te vinden waar langzame koolhydraten in zitten en is te zien of je daarin de voor jou handigste keuzes maakt.

En tegen het hongergevoel helpt niet zo veel. Het wordt na enkele dagen ietsje minder, maar het zal blijven, dat is iets waarmee je in de ramadan spiritueel moet omgaan. Misschien geeft dat je kracht? Bedenken waarom je het doet?
Zo niet of niet genoeg, dan vooral afleiding zoeken. En dan natuurlijk met mensen die ook aan de ramadan doen. Gedeelde smart is halve smart.

Tabletten slikken om je eten sneller uit je lichaam te krijgen, heeft geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het oog op van de lange uren van vasten, moet je langzaam verterend voedsel consumeren met inbegrip van vezels bevattende voedingsmiddelen in plaats van snel verteerbare voedingsmiddelen. Langzaam verterende voedingsmiddelen verteren in ongeveer 8 uur, terwijl snel verteerbare voedingsmiddelen slechts 3 tot 4 uur nodig hebben om te verteren.

Langzaam verterend zijn voedingsmiddelen die granen en zaden zoals gerst, tarwe, haver, gierst, griesmeel, bonen, linzen, volkoren meel, zilvervliesrijst, enz. (de zogenaamde complexe koolhydraten) bevatten.

Vezelbevattende voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die zemelen bevatten, volkoren meel, granen en zaden, groenten zoals groene bonen, erwten, sem (papry), pompoen, maïs, spinazie en andere kruiden zoals methie, de bladeren van rode biet (ijzerrijk), fruit met de schil, gedroogde vruchten met name gedroogde abrikozen, vijgen en pruimen, amandelen, enz.

Lees meer raadgevingen:

http://www.noori-razvi.com/Ramadan_bestanden/Gezondheid%20Tips%20voor%20de%20Ramadan.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wat gevulde soep, zoals gebruikelijk, is zeker een goed idee om het vasten te breken. Daarna hoef je niet veel te eten maar zoek het vooral in voedsel dat langzaam verteert, zowel 's avonds als 's morgens.

Je kunt beter gedurende de hele ramadan je mechanisme op een wat lager pitje zetten dan 4 weken lang ieder etmaal te jojoën door je na zonsondergang vol te tanken met zoetigheid, witte broodjes, frisdranken en vruchtensap. Eet je koolhydraten, neem dan inderdaad de langzaam verteerbare, zoals rogge- of volkorenbrood en peulvruchten. Helemaal matig met koolhydraten is ook een idee. Dat is het basisprincipe van een aantal afvaldiëten maar een groot voordeel is minder honger. En aangezien de meeste deelnemers aan de ramadan na die maand aangekomen zijn kan het geen kwaad om in verhouding wat minder koolhydraten en wat meer eiwitten te eten. Daar hou je je verbranding iets beter mee op gang met minder honger.