Heeft het consequenties voor de geestelijke/lichamelijke gezondheid van een mens, als die nóóit wordt aangeraakt door een ander mens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De mens zou niet overleven als het naast voedsel, zuurstof en water niet ook zou worden aangeraakt. Zonder wezenlijk contact zouden we ziek worden. De behoefte aan te raken en aangeraakt te worden is een oerinstinct. Het is bekend dat babies die nooit aangeraakt worden, (wat heel vroeger in weeshuizen gebeurde) een groeiachterstand oplopen en zelfs dood kunnen gaan.

Aanrakingen zorgen voor een verhoogde hoeveelheid van een aantal stoffen in het brein, serotonine en dopamine, die verantwoordelijk zijn voor de ‘feelgood’-factor.
Lichaam en brein kunnen niet worden gescheiden. Wanneer je het lichaam aanraakt, beïnvloed je de chemie in het brein. De stoffen die daar vrijkomen, zijn van invloed op bijvoorbeeld het immuunsysteem.
Kortom aangeraakt worden is van essentieel belang voor het lichamelijk en geestelijk welzijn van mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier, lees dit.

http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?&ID=333&ww=1&view_records=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahah je was me voor!!
Over het knuffelen van baby's zijn al vast wetenschappelijke onderzoeken gedaan.
Eén ervan is deze:

„Kinderen die opgevoed worden zonder regelmatig geknuffeld, geliefkoosd of gestreeld te worden . . . hebben een uitzonderlijk hoog gehalte aan
stresshormonen”, zo blijkt uit een onderzoek waarover de Toronto Star verslag uitbracht. De onderzoekers geloven dat het „op lange termijn ernstige gevolgen kan hebben op het leervermogen en het geheugen” wanneer kleine kinderen van hun moeder worden gescheiden of door haar worden verwaarloosd. Mary Carlson, als wetenschapper verbonden aan Harvards medische faculteit, merkte verder op dat kinderen die door hun familie „op werkdagen naar slechte kinderdagverblijven werden gebracht, op doordeweekse dagen een uitzonderlijk hoog gehalte aan stresshormonen hadden, maar niet in het weekend wanneer de kinderen thuis waren”. Dit onderzoek is opnieuw een bewijs dat tedere aanrakingen en veel liefde belangrijk zijn voor onze kinderen.

Als dit bij baby's zo is zal dit wel voor oudere kinderen ;volwassenen ,en bejaarden ook wel zo zijn ,denk ik.
Een welgemeende handdruk of een schouderklopje of beter nog,een welgemeende knuffel ik denk dat dit vitaminen zijn voor elk van ons.

Voor mij althans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist.