Kan je kringspier (anus) herstellen bij beschadigen?

Je kan incontinent worden als je kringspier niet meer goed werkt of beschadigd is.. Ik vroeg me af als hij een beetje beschadigd is of je heb er last van (pijn) herstelt de kringspier zich op tenduur of blijft hij dan beschadigd?

Dus de vraag is eigenlijk in het kort: Kan de kringspier (van de anus) zichzelf weer herstellen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij het afvegen van de bips doe ik ook een beetje intern schoonmaakwerk anders jeuk het als een malle maar ik ben bang dat ik daardoor misschien wel schade kan maken die niet meer terug te draaien is vandaar de vraag..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Ja, net zoals veel van je lichaam zal ook je kringspier zich "repareren" er zijn maar weinig lichaamsonderdelen die dat niet kunnen bijv. de trommelvlies
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
En (helaas) tandvlees ook niet. Het trommelvlies kan trouwens bij een klein gaatje wel weer dichtgroeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trommelvliezen en tandvlees kunnen prima herstellen. Iedereen die ooit buisjes of een wondjes in de mond heeft gehad kan daar over meepraten.
Amadea
9 jaar geleden
Dat moet ik nog beleven, teruggetrokken tandvlees dat weer richting tand groeit!
Door het schoonmaken van uw anus richt u geen schade aan, dus daar hoeft u niet bang voor te zijn. De jeuk die u voelt kan het gevolg zijn van inwendige aambeien. Wanneer deze in contact komen met de ontlasting geeft dit meestal jeukklachten en soms pijn. Inwendige aambeien zijn moeilijk te zien of te voelen, maar uw klachten wijzen erop dat u ze heeft. U kunt ze behandelen met zetpillen tegen aambeien, zoals http://www.leef.nl/zelfzorg/aambeien/epianal-zetpil.html, http://www.leef.nl/zelfzorg/aambeien/theranal-aambeien-uad-12zp.html of http://www.leef.nl/zelfzorg/aambeien/sperti-uadat-12zp.html Gebruik bij voorkeur geen aambeienzalf. Daarmee bereikt u de inwendige aambeien niet goed. Het schoonmaken van uw anus met een wc-papiertje helpt ook niet goed tegen de jeuk.