Cortisone kan vooral voor bijwerkingen zorgen bij langdurig gebruik. Als je slechts een behandeling krijgt van een paar weken, zullen de bijwerkingen waarschijnlijk beperkt blijven. Pas bij maandenlange behandeling met cortisone zal de kans op neveneffecten verhogen.

Bij jarenlang gebruik worden de botten brozer en dit kan tot osteoporose leiden en een grotere gevoeligheid voor botbreuken.
Er is een kans dat bij langdurig gebruik de spierweefsels worden aangetast en de spiermassa kan verminderen.
Het is dus van belang dat je tijdens langdurig gebruik van cortisone voldoende proteïnen tot je neemt.
Doordat je immuunsysteem onderdrukt wordt met cortisone, kan je vatbaarder worden voor infecties. Opletten dus als je je grieperig of koortsig voelt.
Cortisone belast de maag zwaar. Dat is een ding dat zeker is vooral op lange termijn. Artsen schrijven daarom al tegelijkertijd een maag ondersteunende behandeling voor.
Cortisone zorgt op lange termijn ook voor vochtophoping in je lichaam. Bij sommigen leidt het tot het 'vollemaans- gezicht ', waarin vocht vooral in de wangen opstapelt.
Cortisone zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt.
Ook zijn er bij patiënten al veel uiteenlopende gevoelsreacties waargenomen door Cortisonen. Dit varieert van gevoelens van euforie tot depressie.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tast het kraakbeen aan en het is niet 100% gegarandeerd dat de pijn/klachten verdwijnen en al dan niet na verloop van tijd terugkomen waardoor je een nieuwe injectie moet. Ik weet uw/je leeftijd niet maar mijn arts adviseerde me er zolang mogelijk mee te wachten. Dit was wel bij mijn knie overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger verschillende injecties gekregen, met telkens 2 jaar of 1 jaar er tussen. De pijn verdween en ik kon mijn werk terug doen zoals tevoren. Maar de klachten bleven terugkomen, omdat ik voor mijn werk niet anders kon dan mijn schouder te blijven overbelasten.
Toen ik enkele jaren geleden gestopt ben met werken, is de pijn zo goed als verdwenen.

Dus, als je kan, de oorzaak van je schouderklachten aanpakken/vermijden en er zoveel mogelijk mee rusten.

Als je niet anders kan dan een cortisone-injectie te laten zetten, kan je dat best laten doen door een Orthopeed. Als de cortisone niet op de juiste plaats terechtkomt helpt het niet.

Ook als je een injectie gehad hebt, er niet gelijk invliegen, maar enkele dagen rustig aan doen.

Er zullen wel bijwerkingen zijn als je heel lang en frequent cortisone moet gebruiken. Maar ik heb er nooit last van ondervonden, de injecties hebben mij heel goed geholpen tijdens mijn loopbaan.