Is een zwangerschapstest betrouwbaar tijdens de menstruatie?

3 jaar geleden
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Bedoel je tijdens de stopweek van de anticonceptiepil of gaat het om een normale menstruatie?

Antwoorden (1)

Een zwangerschapstest meet in je urine de aanwezigheid van het zwangerschapshormoon. Dat krijg je normaal gezien alleen als ze zwanger bent. De test moet genoeg hormoon kunnen terugvinden, daarom dat meestal het ongeveer 2 weken na de eisprong (maw rond de regels ) pas kan gemeten worden.

Dus als je al je regels hebt omdat er geen bevruchting geweest is en de bloedlaag onnodig is... en je gaat testen, zal de rest uiteraard niet het hormoon terugvinden en negatief zijn.

Al moet ik er wel bij zeggen dat sommige vrouwen ook wat bloed verliezen ( innesteling van de eicel ) rond de tijd dat ze hun regels moeten krijgen. In dat geval zal er bij testen op het juiste moment een positief antwoord te lezen zijn.

Zulke tests zijn over het algemeen 99 % betrouwbaar bij correct gebruik ( zie handleiding
) correct bewaard en nog niet vervallen. Ook moet je het gebruiken op het juiste moment ( niet te vroeg ) zo dat het hormoon kan gevonden worden. Ook te veel gedronken voor de test kan wat minder correct resultaat geven.