Ik heb 4 dagen geleden xtc genomen. Heb ik een water vergiftiging gehad?

Ik heb nog lichte hoofd en buik pijn

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Een water vergiftiging? Je zal wel last hebben van de xtc
Amadea
3 jaar geleden
óf je bent besmet met het coronavirus (doordat je toen je onder invloed was te weinig afstand hebt gehouden).
Ritsuka
3 jaar geleden
Bel de huisarts

Antwoorden (1)

Een watervergiftiging krijg je bij inname van grote hoeveelheden water. De kans hierop is groter als je onder invloed bent van xtc. Dit komt doordat je nieren op dat moment minder water uitscheiden. Het water dat je drinkt, blijft dus in je lichaam. Hierdoor neemt het volume van je bloed toe en daalt de concentratie zout (natrium) in het bloed.
Waterintoxicatie of watervergiftiging is een vorm van hyponatriëmie deze ontstaat wanneer te veel water en te weinig elektrolyten worden ingenomen.
Als gevolg van waterinname vermindert de concentratie aan zouten (en andere stoffen) in het bloed. Door osmose stijgt de druk in de lichaamscellen, wat in het hoofd leidt tot een verhoogde druk in de schedel. Die beïnvloedt de werking van de hersenen en leidt tot eerste symptomen zoals MISSELIJKHEID, HOOFDPIJN, DUIZELIGHEID en desoriëntatie. Extreme zwelling van de hersenen leidt tot verstoring van de doorbloeding en druk op het cerebellum, epileptische aanvallen, coma en dood. Ook in de rest van het lichaam kunnen diverse orgaanproblemen ontstaan.
Eigenlijk mag je zeggen, dat je mazzel hebt gehad en dat je er goed doorheen bent gekomen. Als de hoofdpijn langer duurt dan een dag toch even bij de huisarts langs gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Wat een duidelijke uiteenzetting! Complimenten, plus een +.