Absoluut.

Stress en zorgen kunnen je uitputten; zowel geestelijk als lichamelijk. Het kan je zelfs lichamelijk ziek maken en tevens zorgen dat je nergens meer zin in hebt, je eetlust verdwijnt en je slechter gaat presteren op school of op je werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van te veel en te lang stress is bekend dat het kan uitmonden in allerlei kwalen. Niet zelden lopen mensen met stress rond met een maagzweer of zelfs nog erger.
Stress kost ook erg veel energie wat ten koste gaat van de engergie die is bedoeld om te functioneren.
Dit heeft dan ook duidelike gevolgen voor de ontwikkeling van allerlei kwalen en een vermoeid gevoel.
Van groot belang is de stressfactor weg te nemen (nadat je er achter bent welke dat is)
Zorgen kennen we allemaal in meer of mindere maten en hoeft niet te leiden tot ernstige vermoeidheid.
De factor verwijderen is niet altijd mogelijk maar er zijn wel manieren (trainingen) om op een gezonde manier met zorgen om te gaan. Zorgen hebben ook hun goed kanten envenals geweten e.d. wel is het van belang om adekwaat met deze gevoelens om te gaan en het vooral niet langer te laten duren dan nodig is.
Zorgen overwinnen geeft weer meer zekerheid en hoewel je nooit alle zorgen kunt uitbannen (bepaalde dingen zul je nooit van te voren weten en zullen altijd voor zorgen kunnen blijven zorgen)kun je steeds een stukje makkelijker met je zorgen omgaan. Niet langer zullen deze dan moe maken maar wel aanzetten tot actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker een mogelijkheid.

Mensen die geen tijd nemen of krijgen om de rust te nemen kunnen op een gegeven moment fysiek en mentaal vermoeid zijn.

Deze mensen hebben kans op een Burn out. Een burn out kondigt zich aan door gevoelens van lichamelijke en emotionele uitputting. De burn out is een ziekte van deze tijd.

Bij een burn out zal niet alleen de desbetreffende persoon moeten veranderen maar ook de omgeving. Het is raadzaam om bij een therapeut in behandeling te gaan.

Je kunt in Nederland een test verkrijgen bij Swets & Zeitlinger in Lisse/Harcourt. Het is niet gratis maar schijnt wel goed te zijn. Hierin wordt het verschil aangetoont tussen een burn out, een dipje of een depressie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zelf heb sinds bijna een jaar een burnout en dat is pure vermoeidheid, het vreet alle energie die je nodig hebt in je lichaam op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker wat dacht je van een burn-out bijvoorbeeld!
Mentale vermoeidheid kan een gevolg zijn van langdurige inspanning en gespannen concentratie, van slaapgebrek, sterke emoties of stress. In een arbeidssituatie zullen vele mensen vooral later op de dag vermoeid raken. Zij gaan dan sneller fouten maken, bijvoorbeeld bij bedienen van complexe apparatuur, autorijden of administratief werk. Vooral het opnemen en verwerken van informatie wordt dan lastiger. Daarom bestaan er voorschriften dat mensen met inspannende beroepen, zoals bus- en vrachtwagenchauffers of verkeersvliegers niet langer dan een aantal uren achtereen mogen werken.
ik heb zelf de ervaring dat als je maar lang genoeg doorgaat en je signalen negeerd van je lichaam je écht ziek kan worden en grote problemen kunt krijgen.
luister dus naar je lijf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan uit eigen ervaring, heb ik dat ook gehad. Toen bleef ik of wou ik alleen maar doorslapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Het lichaam is een soort motortje, en heeft ook brandstof nodig in de zin van nieuwe energie.
Wanneer je teveel stress hebt, of je teveel zorgen maakt, dan verbruik je zowel fysiek als psychisch alleen maar energie, en je maakt geen energie meer aan.
Dan is je lichaam op een gegeven moment op, het laatste restje energie is eruit, en jij raakt langdurig vermoeid.