Waarom verdwijnen mensen soms onder water om vervolgens niet meer boven te komen?

Op een nieuwssite staat dat vandaag een 20-jarige jongen tijdens een balspel met vrienden in een recreatieplas ineens niet meer bovenkwam. Een afschuwelijk verhaal natuurlijk. Zijn levenloze lichaam is inmiddels geborgen. Hoe zou het komen dat iemand ineens niet meer bovenkomt? Hierbij ga ik ervan uit dat de desbetreffende persoon goed kan zwemmen en gezond is. Ik vind het zo vreemd dat iemand zomaar kan verdrinken/kop je onder kan gaan terwijl zijn vrienden vlakbij zijn en getuige zijn van de verdwijning.

Toegevoegd na 7 minuten:
kop je= kopje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag! zou het antwoord zelf niet weten ??? :-s

Het beste antwoord

Het kan natuurlijk zijn dat hij bv bier had gedronken, en bevangen werd door het koude water. Maar natuurlijk ook door een hartafwijking die niet bekend was.

Alleen sectie kan dit beoordelen.

Wel slecht trouwens dat die vrienden na 1 minuut niet doorhadden dat hun vriend niet bovenkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Misschin zijn die vrienden eerder voor de gek gehouden door iemand die onderdook, en veel verder weg weer boven water kwam. Dus die verwachtten misschien dat hij al op een afstandje zat toe te kijken, hoe zij hem kwijt waren.
Maar die zullen nu wel vol zelfverwijt zitten denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk ook dat ze vol zelfverwijt zitten. Ik leer mijn kinderen ook altijd om geen grapjes in het water uit te halen, als onnodig om hulp roepen en elkaar onderduwen. Voor je het weet schenkt niemand er aandacht aan, en water blijft nou eenmaal een gevaarlijk iets.....

Andere antwoorden (3)

Verkramping. Door de kou kan het middenrif verkrampen en de adem stokken. Kan je ook niet echt om hulp roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
weken is het erg koud geweest, het weer is nu lekker maar het water is nog niet op tempratuur. heel koud dus.
als je in te koud water gaat kan je verkrampen en je adem stoppen.
stel dat je hier bij gedronken heb is het helemaal moeilijk om boven te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk was het een magere jongen. Met weinig vet op zijn lijf. Hij blijft dan alleen drijven met volle longen. Blijkbaar had hij (veel) uitgeademd, is door de kou bevangen en kon toen niet meer boven komen.

Water is een goede thermische isolator. In deze tijd is de bovenlaag misschien net voldoende verwarmd om aangenaam te zijn. Diepere lagen zijn kouder.
Als de jongen dus gedoken heeft, kan hij daarbeneden kramp hebben gekregen. Hij kon dan niet meer zwemmen.