Zijn internetrelaties gevaarlijk?

Ik merk bij mijn doelgroep op het werk dat veel jongeren praten over internetrelaties, dus zeg maar relaties via msn, hyves e.d. waarbij zij de ander niet in real life ontmoeten. ze lijken hier erg gelukkig van te zijn.
de leeftijd van die doelgroep zijn tieners en jongeren in de leeftijd van 10 tot 18 jaar. het lijkt wel een soort hype te worden.

naar mijn idee is dit psychisch onverantwoord en kweek je een ideaalbeeld over een perfecte relatie terwijl je 'geliefde' je misschien wel voorliegt of zich geheel anders voordoet dan hij/zij is. het kan namelijk iedereen zijn met wie je chat.
wanneer dit soort dingen uitkomen geeft dat een flinke deuk in het vertrouwen in mensen denk ik zo.

hebben jullie hier zelf ervaring mee? of hebben jullie hier een mening over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer het om internetrelaties gaat waarbij nooit real life contact is, kunnen ze zeer zeker gevaarlijk zijn. Negen van de 10 keer zit er bedrog in het spel of ze willen op den duur iets van je.
Als je elkaar in het echt ontmoet, na een internetrelatie, is het heel wat anders. Dan kun je de persoon zien en in het echt spreken. Vaak kom je er dan snel genoeg achter of die persoon eerlijk is of niet.
Zelf heb ik mijn vrouw ook via internet ontmoet, we zijn al 10 jaar samen en getrouwd, dus alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het kan gevaarlijk zijn. Ik heb twee keer in me leven een relatie gekregen die begon via het internet. Maar je zou je ook flink kunnen vergissen in mensen. Dit komt overigens ook in ''real life'' voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga altijd uit van het goede van een persoon. Meestal leverde dit positieve resultaten op maar heel soms ook niet (ik heb het dan niet alleen over relaties.) Ik heb toen ik 15 was 1,5 jaar verkering gehad die ik via chatten tegen kwam. Ik sprak na 3 weken internet contact af op Utrecht Centraal en hebben toen ook gezoent. Was grappig omdat we elkaar nog nooit hadden gezien maar wel heel veel besproken. Via een andere website kwam ik toevallig ook in contact met een super leuke meid en heb daar bijna 2 jaar wat mee gehad. Met haar sprak ik uiteindelijk af tijdens uit gaan. Ik sprak altijd af op een openbare plek met veel mensen en liet mensen weten waar ik was en belde na afloop dat het goed was. Natuurlijk kan je een mafkees tegen komen maar via internet is me dat nooit gebeurt. In het echte leven wel.
IK ben het met je eens. Het is heel riskant, en kan teveel op fantasie zijn gebouwd. Ook kan er misbruik van vertrouwen worden gemaakt.

Anderzijds kan het ook een goede kant hebben, als twee jonge mensen zich oefenen in het verwoorden van diepe gevoelens, want dat zal aan de orde zijn, als ze het over relaties hebben.
Ze moeten wel leren om zich er goed van te overtuigen dat de ander net zo eerlijk is als zijzelf.
Het kan dan vergelijkbaar zijn met een correspondentievriend of vriendin, wat vroeger ook op liefde kon uitlopen.

Maar het is en blijft riskanter dan een briefwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netzo als een persoon die je een bar tegenkomt, kan een internet relatie gevaarlijk zijn. Vooral doordat je via internet niet 100% zeker kan zijn dat de persoon is die hij/zij zeght. Dus voor je het weet zit jet met een 45 jarige oude vent te chatten in plaats van die leuke jkongen van 17.

Aan de andere kant, uit eigen ervaring kan ik zeggen: Je kent elkaar vaak al veel beter als je een keer afspreekt. Voor die tijd he bje al uren zitten chatten. En dat is bij de meeste 'normale' relaties niet de eerste focus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan internetcontacten/relaties kleven grote gevaren en daar geef je zelf al een mooi voorbeeld van.

Ik doel hier op het ontstaan van een ideaalbeeld van iemand waarbij die persoon eigenlijk alleen nog maar kan tegenvallen.

Toch zie ik ook wel voordelen in de internetcontacten.

Je leert elkaar eerst innerlijk kennen en daarna eventueel pas uiterlijk.

Sommige mensen heten een wat minder aantrekkelijk uiterlijk te hebben, maar kunnen er innerlijk prachtig uitzien. Via het internet kunnen zij wèl 'ontdekt' worden.

Mensen die zich anders voordoen dan ze zijn of die met minder goede bedoelingen op het internet komen is een niet te onderschatten risico..vooral voor jongeren.

Gr. Ton