Wat kan je allemaal voelen in je onderbuik als je plat op je rug ligt?

Als ik in bed lig ga ik soms voelen aan mn onderbuik. Als ik mn buik in hou en voel dan voel ik allemaal dingen maar ik snap niet wat het kan zijn. Kan je je darmen voelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.8K
Amadea
4 jaar geleden
Dat hangt nogal af van de hoeveelheid buikvet die jij hebt. Ben jij nogal mager dan zul je meer kunnen voelen dan iemand die volslank is.

Antwoorden (1)

Je bent een man volgens jouw profiel.

Als je dan de buikholte afvoelt, voel je eerst een laagje huid en vetweefsel.
Dan krijg je een hele bedekking van spieren die je kunt voelen. Zet je buik maar eens uit, dan voel je de spieren aanspannen.
De organen die in dit gebied liggen (man), zijn de maag met de gal(blaas), de lever, de milt, de dikke en dunne darmen en de blaas.
Deze organen kun je voelen. Een arts kan deze zelfs heel goed voelen. Hij kan op deze manier bijvoorbeeld een vergrote lever opmerken.

Dus ja, deze organen zijn te voelen.
Maar of jij spieren of organen voelt, weet ik niet.

Organen die in de borstholte liggen, kun je niet voelen. Organen die in de bekken liggen ook niet. Verder zijn er ook organen die wel in de buikholte liggen, maar achter de genoemde organen. Deze kun je daardoor ook niet voelen. Denk bijvoorbeeld aan de alvleesklier.
Toegevoegd op 17 november 2019 23:38: bron