Zuivel en granen ongezond?

Ik lees steeds meer/vaker dat dit ongezond is vanwege het feit dat je dit als oermens ook niet at. Maar dat kan/mag je toch niet meer vergelijken met Nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Melk is niet ongezond.

Oorspronkelijk kon de mens na de peuterleeftijd geen melk meer verteren. Dat komt doordat er een enzym nodig is om melk te verteren. Dat enzym werd ooit alleen gedurende de eerste paar levensjaren aangemaakt, daarna niet meer.

Op een gegeven moment ontstond er een mutatie die ervoor zorgde, dat de drager van die mutatie ook op latere leeftijd nog melk kon verteren.

Die mutatie heeft zich in een ongekend hoog tempo door de populatie verspreid.

Dat feit alleen al betekent dat de mutatie buitengewoon veel voordeel opleverde voor de drager. Het was dus een enorm voordeel als je als kind, en later als volwassene, nog steeds melk kon drinken.

Tegenwoordig hebben we zoveel goede voedingsmiddelen, dat je best zonder melk zou kunnen. Net zoals je best zonder wortelen zou kunnen, of zonder spinazie, of zonder - noem maar op. Dat betekent niet dat wortelen, spinazie, enzovoort ongezond zouden zijn - het betekent alleen dat de rest van onze voeding zo gezond is, dat we best een bestanddeel kunnen missen.

Voor melk geldt hetzelfde.

Een paar maanden geleden is in Engeland een decennialange studie afgesloten naar de gezondheidsontwikkeling van de mens gedurende een heel mensenleven. Honderden mensen zijn gevolgd, van hun kinderjaren tot hun "bejaardheid".

Wat blijkt: melkdrinkers zijn significant fitter, actiever en gezonder dan niet-melkdrinkers.

Ja, melkdrinkers breken vaker botten. Dat wordt echter veroorzaakt doordat melkdrinkers mobieler zijn. Ook op hoge leeftijd wandelen en fietsen ze nog. Een aantal van hen zal daarbij vallen en een bot breken.

Het alternatief is geen melk drinken. Dan sterf je sneller, of je zit in een rolstoel of je bent zelfs aan bed gekluisterd. Voordeel daarvan is dat je niet zo snel een bot zult breken.

Het is maar waar je voor kiest.

Toegevoegd na 31 seconden:
Voor granen geldt iets vergelijkbaars als voor melk, met als verschil dat we al veel langer granen eten dan melk drinken. Als melk dus al gezond is, zijn granen dat zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

granen weet ik niet. maar zuivel is volgens mij niet per definitie gezond. het is immers bedoelt voor kalfjes. ik drink bijna geen melk, en een groot deel van Aziatische landen gebruiken amper zuivel producten. dus je kunt in ieder geval gemakkelijk zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn relatief recente ontwikkelingen, en ons lichaam is niet per definitie hierop gebouwd.

Er is een gen dat als gevolg heeft dat mensen ook op volwassen leeftijd melk kunnen drinken, maar deze is niet universeel eigenschap van alle mensen. Iets soortgelijks zal ook het geval kunnen zijn met granen.

Zowel melk op volwassen leeftijd, als het nuttigen van granen, zijn de gevolgen van domesticatie van voedselbronnen. Dit is echter een recente ontwikkeling - niet veel meer dan 10.000 jaar geleden. Bovendien zijn mensen afhankelijk van wat ze kunnen krijgen, en is het pas sinds kort dat alle verschillende gedomesticeerde producten universeel kunnen worden genuttigd.

Je ziet dat in regio's waar een product vandaan komt, tolerantie hoger ligt dan in andere regio's. Vooral met lactosetolerantie is dit heel goed vastgelegd - er zijn stammen die runderen alleen houden voor voedsel, en die hebben het eerdergenoemde gen niet. Stammen die runderen ook houden voor de melk hebben de aanpassing vaak wel, maar sommige individuen missen deze als gevolg van regressie.

We zijn minder verschillend van de oermens dan de meeste beseffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je de oermens moeten volgen? Volgens mij dronk die alleen modderwater, was vaak ziek en stierf met gemiddeld 30 jaar aan bijvoorbeeld een lullige infectie. Is dat een lot dat je graag wilt ondergaan? Wees blij dat je nu goede levensmiddelen kunt kopen en medische zorg hebt.