Ik heb wondje mag ik zwemmen?

Ik heb een schaafwond op mijn vinger die bij het plooien vaak terug een beetje bloed... mag ik zwemmen?

4 jaar geleden
8.7K
janjan
4 jaar geleden
Lijkt mij niet verstandig. Denk maar eens als anderen ook met jouw bloed in aanraking komen, dan zijn de rapen gaar.

Antwoorden (2)

Nee, dat kun je beter niet doen.
Een open wondje is namelijk een gevaar als het gaat om bacteriën. De bacteriën kunnen zo doordringen tot de bloedbaan.
Als er geen bloed meer uitkomt, mag je gerust gaan zwemmen
Eventueel kun je bij een klein wondje zwempleisters kopen. Zorg ervoor dat je pleisters koopt die 100% waterdicht zijn. Dankzij de speciale kleefkracht blijft de pleister gewoon vast zitten wat je ook doet in het zwembad.
________

Theoretisch kan zwemmen in schoon zeewater gunstig zijn voor een open wondje. Maar doorgaans is zeewater verontreinigd, vooral bij drukke stranden en riviermondingen.
________

Tip van Crea
Ik zou kiezen voor Elastogum van Hansaplast, die bevat geen lijm, maar hecht op zichzelf, beschermt 100% tegen water en blijft goed zitten, wat met gewone waterdichte pleisters niet het geval is, omdat de pleisters aan de bovenkant voorzien zijn met een laagje plastic, die spatwaterdicht is en plakt door de lijmlaag, die niet bestand is tegen veel water, zoals zwemmen en douchen, de Elastogum is gemaakt van een soort rubber.
SimonV
4 jaar geleden
Pieter2011
4 jaar geleden
Bah, wat irritant zo'n min zonder toelichting! Een plus ter compensatie.
SimonV
4 jaar geleden
Ach, ik kan me voorstellen dat iemand het wat overdreven vindt om met een schaafwondje niet te gaan zwemmen.
Er bestaan pleisters (ik geloof dat ze doorzichtig zijn) waar je mee kan zwemmen. Deze pleisters zijn waterbestendig, dus als je daar je wond goed mee afdicht kun je rustig gaan zwemmen.