Hoe vertel ik mijn ouders dat ik bie ben?

Mijn ouders zijn moslims dat maakt het mij extra moeilijk.
Ik weet niet hoe ik het hun ga vertellen :s

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je op dit moment al een relatie met een meisje (gehad)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een keertje, maar nu ben ik met een jongen. xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees Oblomov een paar keer.
sterkte Nari!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok zal ik zeker doen Eleo ;)

Antwoorden (31)

Niet... je weet nooit wat voor ergs er kan gebeuren...dat risico zou ik niet nemen...gewoon voor je houden dat geheimpje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volgende is bloedserieus gemeend:
Als ze streng moslim zijn, overweeg dan om het ze helemaal *niet* te vertellen. Het zal de rest van je jeugd verpesten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn niet streng moslim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval, vertel ze dan eerst, als terloops, over een kennisje van je dat bi is. Een meisje dat je heel aardig vindt bv. en kijk hoe ze reageren. Bij ons in het dorp is een moslimfamilie, helemaal niet streng. Maar de vader heeft mij verteld hoe hij veel druk heeft ondervonden van familieleden, omdat hij achter zijn gescheiden dochter is blijven staan.
Die familie kan dus strenger zijn dan je ouders.
Doe in ieder geval heel voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Waar halen jullie het feit vandaan dat het om een moslimste gaat?
AWM
13 jaar geleden
Nou ja, lees de vraag eens, zou ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een 'moslimste'?
Zolang je niet met een gelijke-sexe partner thuis wilt komen zou ik het wellicht niet vertellen. Als je dat WELwilt.. Dan vrees ik dat jet het gewoon moet zeggen Geen doekjes er omheen winden. Maar wellicht kan er in de Koran wel een geschikte passage gevonden worden ide uitlegt dat er niets mis is met dergelijkerelaties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht tot je 18 bent en volwassen en vertel het hun dan,nu is het risico te groot ze kunnen je verbieden om sávonds te gaan stappen

etc je heb er meer nadelen van dan voordelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms kan het ijs wel breken als je een heel leuke film zou hebben en die zou laten zien : een film die gaat over dit iets en dan kan je kijken hoe ze reageren

maar ha een film die ook voor moslims geschikt is die zou ik echt niet weten hee?

aan de andere kant kan je ook denken : je ouders hebben wel het zelfde bloed maar ja hee? die zijn in een heel andere tijd geboren toen het nog iets slechts was....

maar omdat je hetzelfde bloed hebt zou het kunnen zijn dat ze je het toch vergeven op een moment....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nari,

Ik zou het ze alleen vertellen als je momenteel een serieuze relatie met een meisje/vrouw hebt en haar wil voorstellen als je partner aan je ouders.

Anders zou ik gewoon (nog) niks zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel zal zijn sex wensen aan zijn ouders vertellen. Meestal vertel je het aan je ouders als je een vaste partner hebt en stel je die voor. Of je hebt een man en vrouw tegelijk als vaste partner anders zou ik zeggen hou het lekker voor je zelf. Wat schiet je er nu mee op om het aan je ouders te vertelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite kunnen niet-moslims niet bedenken wat het voor een moslim betekent. Dingen als eerwraak in de mate zoals je dat hoort vanuit moslimkringen, hebben in Nederland zelfs nooit plaatsgevonden.

Het lijkt mij daarom, als buitenstaander, dat je het helemaal nooit!!! aan je ouders moet vertellen, aan geen enkel familielid. Waarschijnlijk zul je zelfs voor jezelf moeten gaan heroverwegen of Islam wel het belangrijkste geloof op de wereld is. God heeft allerlei mensen geschapen, ook jou!
Veel geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerwraak nooit plaatsgevonden in Nederland? Volg jij het nieuws niet of zo?!? Let wel, ik beweer niet dat daar bij de vraagstelster een reëel risico op is, dat kan ik niet beoordelen. Maar eerwraak is in Nederland zeker wel een bestaand probleem. Er zijn zelf aparte safe-houses waar moslima's die met die dreiging te maken krijgen kunnen onderduiken, omdat ze hun leven niet zeker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit plaatsgevonden voordat de moslims Nederland binnengehaald werden door de fabrikanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik dacht al!
Je moet zelf kunnen weten of je ouders dat wel accepteerd of niet. Als jij zegt dat ze wel accepteren. Dan moet je het gewoonn kunnen zeggen zo niet? Vergeet het dan maar gewoon niet zeggen. hou het voor je zelf. Niemand hoeft perse te weten dat je bi seksueel bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent pas 16, het zou best kunnen dat je, je vergist, ook al weet je het heel zeker, stel het uit tot je een jaar of 20 bent, dan pas weet je het misschien zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu is het gelukt, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, je kan het dus wel.
Je bent nog zo jong, ik zal er nog mee wachten.
Misschien DENK je dat je bi bent.
Laat er een paar jaar overheen gaan tot je het Zeker weet.
Ik denk dat het harder zal aankomen als je nu zegt dat je bi bent en later weer niet.

Ooit zullen je ouders wel vragen of je geen relatie hebt, dan zal de tijd.

suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen, wacht totdat je t huis uit bent.maar ik weet dat de meeste moslim's eerst trouwen voordat ze t huis uit mogen.en daar is nog een probleem voor je.ik weet ook niet hoe traditioneel je ouders zijn,maar de kans zit er wel in dat je t beter niet kan vertellen.als je gevoelens sterk aanhouden,dan is t beter eerst voor jezelf te zorgen.praat met iemand die je verder kan helpen,zoals stichting jeugd en gezin.zij kunnen je eventueel helpen snel ergens anders onderdak te krijgen indien nodig.zoals een gast-gezin of internaat.ik ben zelf ook naar een internaat gegaan toen ik jong was,en dat was er héél leuk.,dus daar hoef je t niet voor te laten.maar de kans dat je band met je familie verslechterd is groot,dus doe dat alleen als je geen andere uitweg ziet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de indruk dat je nog te jong bent om te weten naar wat je voorkeur uitgaat en ook voor je ouders en voor jezelf zou je het leven onnodig zwaar en moeilijk maken ,stel je voor dat je toch nog merkt dat je eigenlijk toch hetero bent dan is al die drama voor niks geweest .je ouders gaan er kapot van zijn en dat zou ik hun zeker willen besparen .wacht af tot je de ware ontmoet en dan heb je nog alle tijd om te zien hoe dit wel of niet duidelijk te maken.Dit is een groot taboe voor de moslemgemeenschap en ja de schande en het strenge geloof zou het leven van je ouders en van jezelf ernstig om gooien ,je moet nog vaststellen welke kant je nu echt uit wil en als je het gans zeker weet dan heb je nog tijd genoeg maar misschien ben je nu enkel aan het vaststellen wat je zelf bent ??Nu niks zeggen in moment zou wel het verstandigste zijn ,je ouders hoeven ook niet alles te weten toch ,dan worden die mensen gewoon ongelukkig ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ermee wachten tot het echt een issue wordt: tot je een relatie hebt met een meisje die zo serieus is dat je haar graag aan je ouders zou willen voorstellen.

Als je het nu vertelt, en je ouders het er inderdaad moeilijk mee zouden hebben, waarom maak je het ze dan eigenlijk moeilijk? Wat is het doel daarvan? Ze maken zich dan misschien zorgen over je toekomst, terwijl je toekomst juist nog helemaal open ligt.

Als je trouwens een meisje hebt met wie het zo serieus is dat je haar aan je ouders zou willen voorstellen, neem haar dan nog niet mee naar huis zolang je ouders nergens van weten. Vertel ze éérst dat je bi ben, en neem daarná pas je vriendin mee om voor te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja één keertje. xd
Vraag je af waarom je het aan je ouders zou willen vertellen. Vertel je hen verder wel dingen over jouw gevoelsleven of je sexuele gevoelens? Is dat bij jou thuis gewoon? Als dat niet zo is, zou ik hier op dit moment even niks over zeggen, en wachten tot het echt 'menens' wordt.

Ik ben het ook eens met de andere reageerders hier: op je 16e verandert er nog zo veel aan jezelf, dat je het nu eigenlijk nog niet zeker kunt weten.

Als je nou wel diepzinnige gesprekken hebt met b.v. je moeder over wat er allemaal in je omgaat en wat je voelt, kun je het natuurlijk ook héél voorzichtig 'in de week leggen' door haar eens te vragen naar haar eigen gevoelens als jong meisje. Op wat voor jongens ze verliefd werd, of ze alleen op jongens verliefd werd, wat ze tegen haar eigen moeder vertelde. Wat zij nou vindt van al die sexuele vrijheid in Nederland. Of ze er wel eens met je vader over praat. Dat soort dingen.

Dan kom je er wel achter hoe ze zou gaan reageren en dan kun je daar je beslissing op baseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je het zeggen als je geen vriendin hebt?
Je bent bi dus dan zou het ook heel goed kunnen dat je een leuke jonge ontmoet...
Als dat gebeurd heb je je ouders voor niets 'zorgen' gemaakt.
Ik zou het niet zeggen, plus je bent pas 16 er kan nog heel veel gebeuren je kan beter even afwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hai meid..

ik vind het dapper dat je ervoor uit kast bent gekomen. ik ben zelf een hindoestaans meisje. maar toen ik het wist heb ik het als eerst aan mijn mama verteld. ze was trots op me dat ik het had verteld. Misschien kan je je mama wel zeggen. maar ik ben momenteel wel heel erg gelukkig met mij verloofde( Jongen)

Ik wens je succes..!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een suptiele maniet vertellen,
het zijn wel je ouder maar als ze echt van je houden zouden ze dat moeten kunnen accepteren moslim of niet, biseksuele geaardheid staat niet aangeven als een "zonden".

als zij het niet accepteren moet je ze maar vertellen dat je een deel van hen bent en dat het nergens beschreven staat als iets wat niet mag of kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem rustig de tijd om even te bedenken wat je echt bent. Je hebt nog de leeftijd dat dat niet allemaal zo voor de hand liggend is als het lijkt. En je ouders zouden er moeilijkheden mee kunnen hebben en wie weet is het allemaal onnodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg hetgewoon ze kunnen er niks tegen doen JIJ bent zo daarover hebben hun NIKS over te zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo,

Het is altijd moeilijk om zoeits tegen je ouders te zeggen, en al helemaal als je moslim bent. ik zou het eerst tegen je vrienden vertellen, en dan met iemand die je vertrouwt erbij naar je ouders te gaan. Zo heb je in ieder geval iemand die je kan steunen als het uit de hand loopt. ook is het goed dat je het wilt vertellen, want je ouders moeten het weten, en anders komen ze er vanzelf wel achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik gewoon nog even wachten. Je bent 16, dus je kunt in feite nog alle kanten op. Misschien besluit je na een periode experimenten toch je leven met een man te delen, en dan heb je feitelijk voor niets heel veel herrie in de tent veroorzaakt. Besluit je uiteindelijk je leven te delen met een vrouw, dan is er nog tijd genoeg om je ouders daar over in te lichten.

Voorlopig eerst maar even voor jezelf uitvechten / uitzoeken / uitmaken waar je uiteindelijk terecht komt met je gevoelens. Lang niet iedereen die in zijn puberteit een bisexuele of zelfs homosexuele periode doormaakt, is uiteindelijk ook echt definitief en volledig homo- of bisexueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beter om het niet te doen, aangezien het je hele jeugd kan verpesten, doe het later pas als je uit huis bent of zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze is zwijgen goud en wellicht levensreddend, je levensverwachting schat ik laag in als je dit bekend laat worden.
Je leeft dan (waarschijnlijk) wel in het tolerante Nederland, strenge Moslims hebben dat dus niet door/ hebben daar geen boodschap aan.
Als mensen niet met de waarheid overweg kunnen , kun je het best daar rekening mee houden.
Dat is dus een van de redenen waarom mensen in Nederland MOETEN integreren, anders belanden we weer ergens in de middeleeuwen. Er zijn al veel te veel mensen in de historie van Nederland omgekomen vanwege hun opvattingen, geloof en andere levensbeschouwelijke inzichten.
Mensen die echt geintegreerd zijn, hebben daarvan
geleerd en beseffen dat de grondwet zeer duidelijk is.
Je mag NIET discrimineren op grond van geloof, ras , sekse of geaardheid (zolang het zich niet richt op kinderen en/of dieren)
Er zijn echter mensen die hier zijn komen wonen en het verdommen zich aan deze grondwet te houden.
Die kunnen wat mij betreft kiezen, bijleren of opkrassen.
Helaas menen mensen op grond van geloofsvrijheid anderen in hun basisrechten en zelfs bestaansrechten aan te mogen tasten en zelfs op te mogen ruimen.
Zulke mensen kunnen we hier niet gebruiken en daar zou dus streng tegen opgetreden moeten worden.
Ik hoop dat de grondwet veel krachtiger bewaakt gaat worden.
Jij hebt je gevoelens, dat heeft zich mogelijk nog niet uitgekristalliseerd, maar dat proces zal je wel door moeten.
Het is dan wel handig dat je leeft.......
Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik het voorgaande allemaal lees, geven jullie allemaal de raad om het maar te verzwijgen. Dit waarschijnlijk gesterkt door het idee óf de angst voor de Islam. Nari geeft zelf aan dat haar ouders gematigd moslim zijn en niet extremistisch of fundamentalistisch zijn.

Er zijn er in de antwoorden zelfs bij, die meteen denken dat haar leven ernstig bekort wordt indien zij haar prille gevoelens aan haar ouders verteld.

Nari vraagt aan ons, 'hoe vertel ik aan mijn ouders dat ik bi ben' ze voegt daaraan toe dat haar ouders moslim zijn en dat schept een extra problematiek.

Ze vraagt niet : "moet ik het mijn ouders wel vertellen, wat denken jullie, ze zijn moslim".

Ze heeft dus voor haarzelf besloten om het haar ouders te zeggen en wat wordt er hier geadviseerd? "niet zeggen, Nari, anders heb je dalijk een kromzwaard in je rug, of is je verdere jeugd naar de kloten".

Nu mogen jullie me afbranden, dat interesseert me eigenlijk geen kont, maar ik kan hier heel kwaad om worden. Dat heet indoctrinatie, en ook nog vanuit een blinde vlek, omdat het ineens gaat om een meisje met moslims als ouders.

Zou het hier een meisje van 16 betreffen van de "Gestampte Pot" of "Hollands Welvaart", dan zouden de antwoorden ineens heel anders luiden.

Namelijk "tuurlijk moet je het vertellen meid, we leven anno 2010 en ze moeten er maar mee leren leven dat het mogelijk zou zijn dat ze later een schoondochter krijgen i.p.v. een schoonzoon die standaard gedacht wordt".

Ik zou de raad geven, omdat ze zelf al besloten heeft het aan haar ouders te vertellen, zij haar eigen geloof en de positie van haar ouders daarin uitvoerig kent, om niet te lang te wachten.

Geen enkele ouder wil dat hun kind bezwaard door het leven moet kruipen, spitsroeden moet lopen, zichzelf moet wegcijferen en bovenal tegen ze moet liegen, omdat de waarheid misschien strookt met een gedeelte van hun geloof.

Geloof en seksuele voorkeur, of in haar geval s-experimenteren, gaan nooit hand in hand.
In elk geloof heerst een afkeer tegen biseksualiteit/ homoseksualiteit.

Ze kan met haar ouders praten erover, en deze zullen de seksualiteit van hun dochter echt niet aan de grote klok hangen. Dat doen wij namelijk ook niet.
Ik loop niet de slager in "goedemorgen drie riblapjes, en by the way, mijn dochter eet mee die is biseksueel".

Onze geadopteerde dochter, Arabisch Jemenitisch, is toevallig ook biseksueel, ik had best moeite ermee, maar tevens was ik degene die meteen haar vriendin ging ophalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Oblomov: geweldig, jouw overwogen, uitgesproken antwoord. hulde, als ik kon gaf ik je 10+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met Eleo +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik me toch een beetje aangesproken voel door het feit dat je 'ons allemaal' aanspreekt, wil ik even dit kwijt: aan een 16-jarige blonde Hollandse meid zou ik hetzelfde advies hebben gegeven. Hoe normaal biseksualiteit ook is, een coming-out is niet niets. Een afweging van wanneer het nodig is om speciaal met je ouders te gaan zitten om het 'grote nieuws' te vertellen, lijkt me niet raar. Waarom zouden je ouders ook álles van je moeten weten? Gaat het ze überhaupt iets aan zolang ze nog niet concreet hoeven te verwachten dat ze een schoondochter krijgen in plaats van een schoonzoon? Zelf ben ik ook bi. Ik kwam daar zelf pas achter toen ik mijn huidige man al kende. Ik heb overwogen het mijn ouders (die er trouwens geen probleem mee zouden hebben) echt officieel in zo'n coming-outgesprek te vertellen. Dat heb ik niet gedaan, simpelweg omdat ik niet goed kan bedenken waaróm ik het zou doen. Dat betekent nadrukkelijk *niet* dat ik bezwaard door het leven kruip, spitsroeden loop, mezelf wegcijfer of tegen mijn ouders lieg. Ik ben bij mijn ouders gewoon mezelf, 100%. Maar ik hoef niet zo nodig te zeggen 'ik kom gezellig samen met mijn man op bezoek, hier heb je een bosje bloemen en by the way, mijn man had ook een vrouw kunnen zijn.' Als ik nog eens een serieuze relatie met een vrouw krijg (en dat zou goed kunnen, mijn man en ik leven niet monogaam, ook zoiets waar ik mijn ouders nu niet mee lastigval) dan zal ik ze dit zeker vertellen en mijn geliefde trots aan ze voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy: helemaal top. dat je zoveel van jezelf blootgeeft
vind ik moedig. 10+ hulde.
hopelijk helpt jouw oprechtheid mensen verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat me bijna blozen! Maar zo bijzonder moedig is het niet hoor, ik heb er gewoon geen moeite mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk Oblomov, maar we adviseren niet allemaal om maar gewon niks te zeggen vanwege 'die enge Islam'. Wat ik adviseer (het voorzichtig in de week leggen) zou ik zelf ook gedaan hebben als katholieke boerendochter uit boerenkoolstronkradeel.
Gewoon voor jezelf houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als andere hier al zo op gereageerd hebben....
Ik zou het inderdaad niet riskeren om het te vertellen.
De kans op nadelige gevolgen is toch wel erg groot.

ik zou het echt niet doen..

Heel veel succes ermee!
Gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet je dat persé je ouders vertellen? gewoon met een meid thuiskomen moslim schatje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent 16 jaar en weet al wat je bent?
oké niks mis mee!
ben wie je bent,ook moslims zijn gewone mensen.
en je ouders wonen misschien al jaren in nederland, en zullen er misschien wel eens over hebben gehoord,
over bisexueel en wat het inhoud.
ik zou nog even wachten met vertellen je bent nog minderjarig.
maar wie weet over n paar jaar vind je de tijd om het je ouders te vertellen
succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wacht tot je volwassen bent en onafhankelijk leeft van je ouders. Dan heb je de mogelijk om ruimte en afstand te geven, zodat ze e.e.a. kunnen laten bezinken. Zolang je in huis woont is dat moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op zich moet je het toch een keer vertellen, ik zou zeggen hoe eerder hoe beter. Maar wel als je ouders ergens heel erg blij mee zijn dan moet je het ze juist zeggen