hoe lang duurt het voordat SSRI's werken

Hoe lang duurt het voordat SSRI's (selective serotonine reuptake inhibitors) werken? (e.g. dat je bij depressieve mensen ziet dat het beter gaat)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwacht niet, dat je het effect 'opeens' vaststelt, zoals met een aspirientje : hé - m'n hoofdpijn is wég.... het lijkt, heel voorzichtig, en heel langzaamaan, allemaal ietsje dragelijker te worden, maar het is er nog steeds.
Het is alleen niet meer zo al-omvattend : je lijkt weer iets beter te kunnen ademen.

Het beste antwoord

SSRI's vertragen de heropname van serotonine door middel van het blokkeren van transport proteïnen in hersencellen. Hierdoor blijft serotonine langer aanwezig in de synaptische spleet, waardoor ze langer de postsynaptische hersencellen stimuleren. Dit effect is DIRECT.

Echter, SSRI's werken meestal pas na 4 tot 6 weken, en dan alleen bij ongeveer 50% van de mensen die SSRI's gebruiken. Waarom er zoveel tijd overheen gaat voordat de werking zichtbaar is, is tot op heden onbekend. Daarnaast werken SSRI's nauwelijks voor mensen met een milde depressie. Een significante verbetering is wel te zien bij mensen met een zwaardere depressie, en dan nog verschilt het per persoon.

Afhankelijk van de klachten is psychotherapie vaak een betere keus, met name wanneer de depressie voortkomt door trauma in de kindertijd.

Kortom: SSRI's werken met 4 tot 6 weken, zonder enige garantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal duurt dat een week of zes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Kan je op een of andere manier ook aantonen dat dit antwoord niet een verzinsel is?
Het kan vier tot zes weken duren voordat je het effect merkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werkt het dezelfde dag nog, heb meerdere versies gebruikt.