Mag je met Hemofilie de sauna in?

Ik heb een lichte vorm van Hemofilie A. Ik heb geen spontane bloedingen, maar als ik mij gestoten heb komt er een flinke blauwe plek. Nu is mijn vraag of ik in een sauna mag met Hemofilie A. Of kan ik dit beter laten. Ik bezoek wel eens een welness resort en maak dan gebruik van de bubbelbaden en zwembaden. Maar ik weet niet of het raadzaam is om de sauna in te gaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
4.1K

Antwoorden (1)

In z'n algemeenheid wordt in elk geval bij hemofilie afgeraden om gebruik te maken van de sauna, en ik meen bijna iedereen die een aandoening heeft die gepaard gaat met een duidelijk verhoogde bloedingsneiging. Door de warmte zetten je bloedvaten uit, dus is de kans op een (spontane) bloeding groter.

Maar wat het meest passende advies is voor jou en in jouw specifieke situatie, moet je echt aan je arts vragen. Die kent jouw aandoening het beste en zal je een meer gericht advies kunnen geven. Ik kan je slechts algemene informatie geven, maar met datgene wát ik weet, zou ik je in elk geval afraden om naar de sauna te gaan zonder van tevoren goed met je arts door te spreken wat er wel of niet mogelijk is, wat je eventueel zou kunnen doen om de risico's als je toch graag zou willen gaan, zoveel mogelijk te beperken.