Wat is het verschil tussen kinesitherapie en fysische geneeskunde in België?

Los van het feit dat een fysisch geneesheer een dokter is en een kinesitherapeut niet; vraag ik mij af wat het verschil is tussen deze twee medische behandelaars?

PS: voor degenen die het niet wisten, een kinesitherapeut in België is het zelfde als een fysiotherapeut in Nederland.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (1)

De kinesisten kijken naar revalidatie en behandeling van het bewegingsapparaat ( spieren en gewrichten NIET ruggengraat of organen). Dit door vooral massage en oefeningen. Je moet een voorschrift hebben om geholpen te worden door eentje. Meestal gaat het per 9 sessies.

Fysiotherapeuten staan eerder in voor het behandelen en coördineren van het volledige revalidatieproces. ( In België, zoals in je vraag staat is dit in Nederland het woord voor de kinesist )

Zo'n fysische geneeskunde is vooral gericht naar de constatering, revalidering, behandeling van bewegingsproblemen van je botten, spieren, gewrichten, pezen, nek en rug. Ruggenwervel aandoeningen, sportletsels, overbelasting, chronische pijn... zijn dingen die hier mogen gezet worden.
Revalideren is hier na een amputatie, bij degeneratieve zenuwaandoeningen, niet aangeboren hersenletsels en dwarslaesies Doel is terug kunnen meevolgen in de maatschappij.
Onderzoeken via SSEP, EMG, triaxaal wervelonderzoek, spierkracht onderzoek, echo's.

Hoe ik dat bovenstaande allemaal interpreteer is dat
In geval van gewone rugpijn door zwangerschap, harde werk,... de arts een voorschrift voor een kinesist vragen gepaster is.
In geval van ergere problemen ( langduriger, krachtiger,... ) moet je doorverwezen worden naar zo'n fysisch geneeskundig team.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Voor in Nederland is er geen verwijzing meer nodig voor de fysiotherapeut. Dit omdat er sinds 2006 (uit het hoofd) de DTF (directe toegankelijkheid fysiotherapie) in het leven is geroepen om de huisartsen te ontlasten. Het aantal behandelingen hangt tegenwoordig af van de zorgverzekeraar en welk aanvullend pakket iemand heeft. Helaas zijn 9 behandelingen in Nederland niet meer standaard.
SimonV
4 jaar geleden
Om voor vergoeding in aanmerking te komen is soms wel een verwijzing nodig in Nederland.
In een aantal situaties is de directe toegang niet mogelijk en heeft u vooralsnog een verwijzing van uw specialist of huisarts nodig.
Dit is met name het geval voor behandelingen die vanuit de basisverzekering worden vergoed en vallen onder de aandoeningen op de zogenaamde Chronische Lijst (zie dat bij dat onderwerp in dit menu). In dat geval is meestal bij een eerste diagnosestelling een verwijzing van een specialist of een verpleeghuisarts nodig. Maar ook als er een onderzoek of behandeling aan huis of in inrichting moet plaatsvinden is een verwijzing van de arts soms noodzakelijk en dat is per verzekeraar verschillend. In dat geval moet een arts expliciet op de verwijzing aangeven waarom hij/zij aan huis behandeling noodzakelijk vindt.
https://zorgvergoeding.com/page/85/wanneer-nog-wel-een-verwijzing-van-een-arts