Wat is het verschil tussen kinesitherapie en fysische geneeskunde in België?

Los van het feit dat een fysisch geneesheer een dokter is en een kinesitherapeut niet; vraag ik mij af wat het verschil is tussen deze twee medische behandelaars?

PS: voor degenen die het niet wisten, een kinesitherapeut in België is het zelfde als een fysiotherapeut in Nederland.

Weet jij het antwoord?

/2500

De kinesisten kijken naar revalidatie en behandeling van het bewegingsapparaat ( spieren en gewrichten NIET ruggengraat of organen). Dit door vooral massage en oefeningen. Je moet een voorschrift hebben om geholpen te worden door eentje. Meestal gaat het per 9 sessies. Fysiotherapeuten staan eerder in voor het behandelen en coördineren van het volledige revalidatieproces. ( In België, zoals in je vraag staat is dit in Nederland het woord voor de kinesist ) Zo'n fysische geneeskunde is vooral gericht naar de constatering, revalidering, behandeling van bewegingsproblemen van je botten, spieren, gewrichten, pezen, nek en rug. Ruggenwervel aandoeningen, sportletsels, overbelasting, chronische pijn... zijn dingen die hier mogen gezet worden. Revalideren is hier na een amputatie, bij degeneratieve zenuwaandoeningen, niet aangeboren hersenletsels en dwarslaesies Doel is terug kunnen meevolgen in de maatschappij. Onderzoeken via SSEP, EMG, triaxaal wervelonderzoek, spierkracht onderzoek, echo's. Hoe ik dat bovenstaande allemaal interpreteer is dat In geval van gewone rugpijn door zwangerschap, harde werk,... de arts een voorschrift voor een kinesist vragen gepaster is. In geval van ergere problemen ( langduriger, krachtiger,... ) moet je doorverwezen worden naar zo'n fysisch geneeskundig team.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100