Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen pijnstillers doelgericht zijn?

Ik zie reclames over pijnstillers speciaal tegen hoofd- of gewrichtspijn, maar zijn die echt verschillend? En zo ja, waarin zit het verschil waardoor ze die specifieke pijn aanpakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
636

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk te weten hoe een geneesmiddel zich in het lichaam ‘gedraagt’. De meeste geneesmiddelen worden met een glas water ingenomen en komen via de slokdarm in de maag en vervolgens in de darm terecht. Het geneesmiddel wordt opgelost in de maag en komt via de darmwand terecht in ons bloed. Het bloed transporteert het geneesmiddel doorheen het lichaam. Op die manier bereikt het de plaatsen waar het moet werken. Dat geldt dus ook voor een pijnstiller. Maar het geneesmiddel komt door het bloedtransport ook op plaatsen terecht waar niets aan de hand is. Zo kan men bijwerkingen van een geneesmiddel verklaren. Tevens zou het kunnen dat u iets inneemt tegen de hoofdpijn en dat tegelijkertijd de pijn op een andere plaats verdwijnt.

Het geneesmiddel blijft meestal maar een relatief korte tijd in het lichaam werkzaam omdat het door de lever en de nieren afgebroken wordt. Het afgebroken geneesmiddel verlaat het lichaam met de urine en/of de stoelgang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste pijnstillers blokkeren de zenuwen die de pijnprikkels afgeven. De ene pijnstiller is zwaarder dan de ander,ik denk dat verschillende soorten voornamelijk in kracht en inhoud verschillen,maar niet doelgericht hun werk doen. Als je hoofdpijn hebt en een middel tegen bijvoorbeeld menstruatie pijn neemt werkt het ook tegen de hoofdpijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn pure pijnstillers zoals b.v. paracetamol, maar je hebt ook de pijnstillers die daarbij ontstekingsremmend werken. Brufen, naprosyne, voltaren zijn hier voorbeelden van. Deze middelen pakken behalve de pijn ook de ontstekingsverschijnselen zoals zwelling, warmte en roodheid aan. Gewrichtspijn b.v. kan een onstekingspijn zijn (b.v. in het geval van reumatische arthritis) en dan helpen de onstekingsremmers waarschijnlijk beter dan een pure pijnstiller.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar het verschil inzit,zou ik niet weten,maar ik weet wel dat niet elke pijnstiller voor hetzelfde kwaaltje helpt.Zelf slik ik morfine en dyclofinax voor mijn versleten rug,maar als ik hoofdpijn,kiespijn of een ander kwaaltje heb,helpt zelfs niet de morfine tegen deze pijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding