Waarom moet een psychiater eerst 6 jaar geneeskunde volgen? En wat is het verschil met een psycholoog?

Waarom eerst 6 jaar lang geneeskunde volgen om zich vervolgens te kunnen specialiseren in de psychiaterie? Is de rest van het lichaam zo erg verbonden aan wat er in de hersenen gebeurd? En een psychiater moet 6 jaar geneeskunde doen en vervolgens 4,5 specialiseren, een psycholoog studeert 4 jaar? En studeert een psychiater 6,5 jaar extra om alleen ook medicijnen te kunnen voorschrijven? Wat zijn de (vele) andere verschillen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opleiding tot GZ-psycholoog duurt ook 6 jaar. GZ-psycholoog houdt in dat je daadwerkelijk mensen mag behandelen, als 'gewoon' psycholoog mag dat niet.

Het beste antwoord

Groot verschil tussen psycholoog en psychiater is inderdaad dat de psychiater medicijnen mag voorschrijven. Om op een goede manier deze medicijnen voor te kunnen schrijven is een goede kennis van het menselijk lichaam vereist, omdat ze vaak van invloed zijn op heel het lichaam. Denk aan bijwerkingen ed. Zeker als er sprake is van een combinatie van verschillende medicijnen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een verschil is dat een psycholoog een gedragsdeskundige is en dat de psychiater een arts is die opgeleid is om lichamelijke ziekteprocessen vast te stellen en te behandelen. De klinisch psycholoog is een psycholoog-specialist. De psychiater is een arts-specialist die ook stoornissen in de hersenen kan beïnvloeden met medicatie.

Omdat de psycholoog geen arts is, is deze niet bevoegd om medicatie voor te schrijven.

Een ander verschil betreft de inhoudelijke focus van beide beroepen; een psychiater is over het algemeen vooral geïnteresseerd in mentale stoornissen, het gedrag dat daaruit voort vloeit, en hoe dit via een medische behandeling (vaak met medicatie) verbeterd kan worden. Een psycholoog is over het algemeen meer geïnteresseerd in menselijk gedrag en de onderliggende denk/voel/beleef/hersenprocessen, hoe deze tot stand gekomen zijn en wat hen in stand houdt of hoe deze veranderd zouden kunnen worden; gedrags- en relatieproblemen vallen daarom binnen zijn terrein.

Een klinisch psycholoog is evenals de psychiater bevoegd psychotherapie aan te bieden, beide zijn tweedelijns hulpverleners en behandelen dieper liggende gedrags- en relatieproblemen en persoonlijkheidsproblematiek. Hun behandelingen behoeven meestal een langere behandelingstijd in tegenstelling tot de eerstelijns psycholoog die voor andersoortige problematiek korter behandelt en voor ernstiger problematiek doorverwijst naar de klinisch psycholoog, psychotherapeut of psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een psychiater mag ook medicijnen voorschrijven, een psycholoog niet. Dan is het wel handig als de psychiater inderdaad wat verstand van medicijnen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De praktijk is veelal zo:
- de psycholoog geeft therapie
- de psychiater biedt medicamenteuze ondersteuning.
Vooral binnen de GGz werkt het zo.
En ook belangrijk: een psychiater kan een IBS of een RM vorderen!!