Waarom zijn kapperszaken nog open?

Die kunnen on ogelijk afstand houden. Waarom mogen die wel open blijven?
Ook is naar de kapper gaan geen levensbehoefte dus kan het makkelijk dicht.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alleen bijeenkomsten van >100 man zijn verboden, verder wordt alleen geadviseerd contacten zo veel mogelijk te vermijden. Winkels zijn daarbinnen vrij hun eigen beleid daarin te bepalen, en dat doen ze dan ook. Vandaar dat de ene winkel openblijft, terwijl de andere sluit.
Overigens kan het zomaar zijn dat de zaken er volgende week weer anders voor staan, bijvoorbeeld door verscherpte maatregelen van de overheid.
ronron1212
4 jaar geleden
Kroegen en restaurants zijn ook gesloten verpleeghuizen en ziekenhuizen voor bezoekers. Thuis werken enz dus niet alleen bijeenkomsten.

Antwoorden (1)

Het rimv heeft nog niet gezegd dat de kappers moeten sluiten dus de regering ook niet lees hier verder wat de branche organisatie ANKO hier zelf over zegt

Zojuist is bekend geworden dat de NOW-regeling ook gaat gelden bij vrijwillige sluiting.

De tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) vervangt Werktijdverkorting (WTV) per onmiddellijk. Anders dan de WTV gaat de NOW niet uit van werkverlies (in uren), maar van omzetverlies. De uitwerking van deze regeling moet nog gemaakt worden, maar wat al zeker is: bij een verwacht omzetverlies van ten minste 20% ontvangt de werkgever een tegemoetkoming in de loonkosten van maximaal 90%. De regeling geldt voor omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.

Het is nu bekend geworden dat deze regeling ook geldt bij vrijwillige sluiting! Samen met MKB Nederland hebben we hierop zojuist van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een keiharde toezegging gekregen.

Achtergrond
Zoals jullie hebben kunnen zien in de afgelopen dagen, zijn we keihard aan het knokken voor duidelijkheid. We hadden en hebben veel vragen, maar op één van deze vragen is dus nu een antwoord gekomen.

Onderstaande vraag staat echter nog steeds open:

De overheid adviseert om zoveel mogelijk 1,5 m afstand te bewaren tussen mensen. Blijft de overheid dan nog steeds bij het standpunt dat kappers gewoon open kunnen en dat het voor kappers en hun werknemers veilig is om te werken? Dan vernemen we graag de omstandigheden waarin dit kan, met heldere en uitvoerbare richtlijnen.

Voor een duidelijk antwoord op deze vraag knokken wij onverminderd en onvermoeibaar door!
Vragen of hulp nodig? Ga naar het ANKO Corona Steunpunt