Heb je een angststoornis als je bang bent voor Corona?

heb je een angststoornis als je bang bent voor corona? want in precipe is er geen echt gevaar. want echt gevaar is als er een leeuw voor je staat

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is een verschil tussen ergens bang voor zijn en een angststoornis hebben.

De definitie van een angststoornis:
Een angststoornis wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een pathologische (ziekelijke) angst. Als angst geen reële grond heeft en iemand er sociale problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
https://www.nji.nl/Angststoornissen-Probleemschets-Definitie#:~:text=Angststoornissen,er%20sprake%20van%20een%20stoornis.

Een angststoornis kenmerkt zich dus als je een ziekelijke angst hebt én je dit sociale probemen geeft.

Nu kan ik natuurlijk niet inschatten hoe bang je bent voor Corona, maar in z'n algemeenheid is iedereen wel bang voor het virus. Maar dit is (in ieder geval momenteel) een reele angst. En de maatregelen die genomen worden, zijn ook reele maatregelen. Dus ik zou het niet kenmerken als een angststoornis.

Zou je nu hetzelfde voelen voor de Spaanse Griep of de Pest bijvoorbeeld, en deze angst zou je ook sociaal beperken (zoals Corona nu ook doet), zou ik wel spreken van de mogelijkheid van een angststoornis.

Overigens, het voorbeeld van de leeuw, dat is acuut gevaar. Corona is wel degelijk gevaarlijk want het is aanwezig. Maar het is iets minder acuut dan een leeuw (en dan ga ik wel uit van een hongerige leeuw). Maar vergis je niet dat Corona een reeel gevaar is en dus (in je eigen woorden) ook echt gevaar is.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
oke duidelijke reactie maar ik heb zelf emetofobie angst voor overgeven dus ook angst om ziek te worden. is dit wel een angststoornis?
Thecis
3 jaar geleden
@lies000
Ik vind overgeven zelf niet echt prettig, maar ben er niet bang voor. De vraag die je je moet stellen is of je er pathologisch (ziekelijk) bang voor bent (ofwel, beheerst het je leven?) en dat je er hinder door vind in je sociale contacten. Je noemt het zelf al emetofobie (vanuit wiki: Emetofobie is de wetenschappelijke term voor braakfobie. Het is een extreme en irrationele angst voor overgeven). Gezien deze definitie is het een pathologische angst en zal het je ook in het dagelijk leven beïnvloeden (zit ik hiermee juist?). Dus dan denk ik inderdaad dat je dat als angststoornis kan betitelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus,
Hier wordt iemand duidelijk geholpen, ook in een latere reactie. En lies000, ik merk dat je ook bang bent voor de angst zelf. Angst voelen (signaal lichaam) is ook heel vervelend. Eigenlijk hoef je geen angst te voelen bij de gedachte dat je moet overgeven.
Er gebeurt namelijk niks ernstigs met je lichaam. Maar jouw lichaam roept toch angst op. Deze angst onderga je wel degelijk.
Met cognitieve therapie kun je goede resultaten behalen. Ik weet niet of je al hulp krijgt.
Anders zou ik toch de stap nemen. Succes!