Heb je een angststoornis als je bang bent voor Corona?

heb je een angststoornis als je bang bent voor corona? want in precipe is er geen echt gevaar. want echt gevaar is als er een leeuw voor je staat

Weet jij het antwoord?

/2500

Er is een verschil tussen ergens bang voor zijn en een angststoornis hebben. De definitie van een angststoornis: Een angststoornis wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een pathologische (ziekelijke) angst. Als angst geen reële grond heeft en iemand er sociale problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis. https://www.nji.nl/Angststoornissen-Probleemschets-Definitie#:~:text=Angststoornissen,er%20sprake%20van%20een%20stoornis. Een angststoornis kenmerkt zich dus als je een ziekelijke angst hebt én je dit sociale probemen geeft. Nu kan ik natuurlijk niet inschatten hoe bang je bent voor Corona, maar in z'n algemeenheid is iedereen wel bang voor het virus. Maar dit is (in ieder geval momenteel) een reele angst. En de maatregelen die genomen worden, zijn ook reele maatregelen. Dus ik zou het niet kenmerken als een angststoornis. Zou je nu hetzelfde voelen voor de Spaanse Griep of de Pest bijvoorbeeld, en deze angst zou je ook sociaal beperken (zoals Corona nu ook doet), zou ik wel spreken van de mogelijkheid van een angststoornis. Overigens, het voorbeeld van de leeuw, dat is acuut gevaar. Corona is wel degelijk gevaarlijk want het is aanwezig. Maar het is iets minder acuut dan een leeuw (en dan ga ik wel uit van een hongerige leeuw). Maar vergis je niet dat Corona een reeel gevaar is en dus (in je eigen woorden) ook echt gevaar is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100