Als je last van je hand/pols hebt aan de kant van je pink, worden er nooit rontgenfoto's gemaakt van de kant van je pink, alleen de duim kant, waarom?

Ik heb al 3 keer iets aan mijn rechterhand gehad. Dit keer mijn pols. Het uitstekende botje aan de kant van mijn pink was gebroken, dacht men. Nu krijg je een foto met een vlakke hand en een foto van je arm iets gekanteld zodat je pols een kwartslag gedraaid is op de foto. Maar nooit moet je je arm zo draaien dat ze een frontale foto hebben van de kant waar het zeer doet, de pink kant. Waarom is dat zo er kan toch iets zitten dat ze op deze manieren niet zien. EN waarom vragen ze dan aan welke kant je pijn hebt?

Dank jullie wel!

ps : na hoeveel dagen kan je nog een röntgenfoto laten maken na een val. Ik bedoelmoet dat gelijk of kan het nog 10 dagen erna of 20 ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als er ergens een röntgenfoto van gemaakt wordt, is de regel dat ze het gebied in 2 richtingen op de foto zetten (met verschil van 90 graden). Met vlakke hand lijkt me logisch. Als ik je goed begrijp is de andere foto gemaakt met de pink tegen het vlak van de tafel en de duim aan de bovenkant? Lijkt me ook logisch. probeer jij je hand maar eens neer te leggen met de duim naar onder en je pink naar boven. Dit is anatomisch bijna niet mogelijk en zeker niet comfortabel. Bovendien ligt bij de genoemde foto de pink het dichtst op de plaat en zal zo het scherpst worden afgebeeld.
Als de foto's op de juiste wijze zijn genomen in twee richtingen, kan er in principe een botbreuk niet over het hoofd worden gezien. Hele fijne haarscheurtjes wellicht wel. maar de hedendaagse digitale röntgen is van zo'n hoge kwaliteit, dat ik betwijfel dat ze daarmee nog iets over het hoofd zien. De belichting kan na het maken van de foto aangepast worden, er kan ingezoomd worden etc etc.
Een röntgenfoto moet je altijd zo snel mogelijk na een ongeluk of val laten maken. Een eventuele breuk of haarscheur kan na 10 of 20 dagen al aan het genezen zijn, eventueel in de verkeerde positie. Als er dan iets verkeerd staat, moet het opnieuw gebroken worden en daar wordt je niet blij van!