Hoeveel kinderen kan een vrouw voeden?

In de middeleeuwen had je zogenaamde voedsters, vrouwen die de borst gaven aan andere kinderen dan hun eigen kind. Ik weet niet of dit concept is sommige culturen nog steeds voorkomt.

Nu vroeg ik me af hoeveel verschillende kinderen zo'n vrouw kan voeden, uitgaande dat de kinderen geen andere voeding krijgen. Mij lijkt immers dat je melkproductie niet onbeperkt is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In veel ontwikkelingslanden, maar ook bijvoorbeeld in China en Indonesië komt het verschijnsel voedster nog algemeen voor. Normaal gesproken is het altijd zo geweest dat een voedster zich tot één kind beperkte, en niet als een melkleverancier van huis tot huis ging. Wel zal de betrokken vrouw vaak gelijktijdig een eigen kind aan de borst hebben. Voor twee kinderen kan een vrouw voldoende melk produceren, wat gezien het feit dat tweelingen regelmatig voorkomen, niet verwonderlijk is. De melkproductie kan ook worden aangepast aan de behoefte: naarmate kinderen de borst meer leegdrinken stijgt de productie. Maar voor meer dan twee zal dat zelden of nooit voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij zit er fysiek geen maximum aan, hoe meer vraag, hoe meer aanbod en dat stopt niet bij twee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is jouw bron voor je bewering dat er geen maximum aan zit?