Gedurende heel mijn leven ben ik geconfronteerd geweest met jongeren, dikwijls meisjes, die op één of andere wijze het slachtoffer waren/zijn geworden van seksueel geweld.

Deze slachtoffers hebben heel vaak het huilen 'verleerd'.

Het enorme onverwerkte verdriet heeft ze zogezegd de tranen laten opdrogen.

Een tijdrovende en vooral loodzware 'weg terug' kan ze die uiting van hun emoties weer teruggeven.

Men moet a.h.w. de weg weer terug gaan om de onverwerkte gevoelens van pijn en verdriet de kans te geven 'naar buiten' te vloeien. Letterlijk hier.

(Opnieuw) leren huilen is dus wèl mogelijk..maar een vreselijk zware opgaaf voor alle betrokkenen.

Het slachtoffer natuurlijk in de eerste plaats

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door je remmen los te gooien. Dat doe je door je verdriet te accepteren en deze te voelen, je schaamte los te laten en jezelf te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet uit jouw vraagstelling niet op te maken waarom je wil leren huilen?

Als je het wil leren om toneel te spelen en iemand voor te liegen (waar ik geen voorstander van ben) dan denk je aan je meest persoonlijke emotionele verlies/huilmoment terug. Tranen komen dan vanzelf.

Maar als je iemand bent met emotionele barrieres dan is het een ander verhaal. Huilen is een heel oprecht iets, het komt meestal vanzelf. Als er om welke rden dan ook en blokkade is ontstaan als t op huilen aankomt dan "kan"het helpen met iemand te praten. En dan bedoel ik niet meteen een psycholoog of zo maar iemand die je dicht aan t hart ligt. Opkroppen van gevoel kan het meest ongezonde zijn in iemands leven.

En wat bij mij heel erg op mijn traanbuizen werkt is muziek , van die lekkere "cry your eyes out" muziek (bij iedereen anders).

Maar als er geen redenen zijn om te huilen, zou ik vrolijk het leven doorstappen als ik jou was. Don't worry be happy smile :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet willen leren hoor, want een groter probleem wordt vanzelf om te voorkomen om te huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huilen-leren.60920