is kattenpoep gevaarlijk?

qua ziektes/infecties en dergelijke dan bedoel ik, waar wij ziek van kunnen worden? heb namelijk ontzettend last van katten die in onze tuin poepen en soms loop ik of iemand er natuurlijk perongeluk doorheen en dan zit het onder me schoen of in huis erg fijn...

Toegevoegd na 12 minuten:
voor zwangere en dan met name is er een risico ja, maar wat voor degene die gewoon 'gezond' zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (4)

Voor zwangere vrouwen en dan met name hun ongeboren kind wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zwangerschap is een mooi excuus om het tuinieren en het verschonen van de kattenbak aan iemand anders over te laten. Er bestaat namelijk een redelijke kans dat je besmet raakt met de parasiet toxoplasmose gondii. Deze parasiet verspreidt zich via kattenpoep en vlees. Vrijwel alle diersoorten en de mens kunnen besmet raken. Maar alleen in katachtigen kan de parasiet zogeheten oöcysten (een soort eitjes) vormen. Via kattenpoep komen deze eitjes in het milieu terecht, waar ze lang kunnen overleven. De tussengastheer (mens of dier) neemt de oöcysten op. Dit kan doordat voeding besmet raakt, bijvoorbeeld sla in de moestuin. Of doordat de eitjes op je handen blijven zitten bij het werken in de tuin. Ook komt besmetting voor door ongaar of niet goed doorbakken vlees te eten van een besmet dier.

De gevaren van toxoplasmose
Mensen kunnen toxoplasmose niet op elkaar overdragen, behalve zwangere vrouwen. Bij hen kan toxoplasmose door de placenta een weg vinden naar de ongeboren baby, en daar ernstige schade aanrichten. De gevolgen van zo'n besmetting zijn afhankelijk van het stadium van de zwangerschap. Maar mogelijke nare gevolgen voor het kind zijn: een miskraam, verkalkingen in de hersenen, ontwikkelingsstoornissen, uitslag, bloedarmoede, geelzucht en lever- en miltvergroting.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wie gezond is heeft van kattenpoep niets te vrezen. Maarhet blijft erg vieze ontlasting waar je liever niet mee te maken wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toxoplasmose is een infectieziekte. De oorzaak is de parasiet toxoplasma gondii. Bij gezonde mensen geeft deze parasiet weinig klachten. U kunt zich wel wat moe voelen en uw lymfklieren kunnen opgezet zijn.
Voor zwangere vrouwen en mensen met een hele slechte weerstand kan de parasiet grote problemen veroorzaken.

De toxoplasmaparasieten zitten in kattenpoep. U kunt dus met de parasiet besmet raken wanneer u bijvoorbeeld de kattenbak verschoont. Ook tijdens het tuinieren kunt u met de parasiet in aanraking komen. Daarnaast kunt u de infectie oplopen bij het eten van rauw of niet goed doorbakken vlees of ongewassen fruit.
De besmetting kan een paar weken tot een paar maanden duren. U bent zelf niet besmettelijk voor anderen als u toxoplasmose hebt.

Zwangere vrouwen die voor het eerst toxoplasmose krijgen, kunnen de parasiet via de moederkoek aan de baby doorgeven. Dit kan leiden tot een miskraam of een kindje dat dood geboren wordt. Baby's die met toxoplasmose geboren worden hebben vaak allerlei problemen, zoals oogontstekingen en problemen in de lever en hersenen.

Ook voor mensen met een slechte weerstand kan toxoplasmose heel ernstig zijn. Ze kunnen ontstekingen krijgen in de hersenen, de ogen, de longen, het hart en de lever.
Amadea
13 jaar geleden
Idd voor zwangere vrouwen. Onze beide honden eten de kattenpoep van onze katten op (ja ik weet het BAH), maar volgens de dierenarts kan dit geen kwaad. Dus als het onder je schoen zit denk ik ook niet dat dat veel gevaar voor de gezondheid kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toxoplasmose: Artsen die mijn vader onderzochten dachten eerst dat hij een (oude) TBC-infectie aan zijn ogen had. Het bleek echter Toxoplasmose te zijn. Zijn ogen zijn onherstelbaar beschadigd. Info: http://bit.ly/ddjNsD (Mijn vader heeft net als jullie ontzettend veel overlast van poepende katten in zijn tuin).

Toxocarose: Katten kunnen mensen besmetten met de Spoelworm (Toxocara Cati), Mensen, met name kleine kinderen, besmetten zich met de infectieuze eitjes doordat ze besmet zand of aarde binnen krijgen. De eitjes kunnen zich in de mens niet tot volwassen worm ontwikkelen, maar de larven kunnen wel door het menselijk lichaam zwerven (viscerale larva migrans).
De symptomen van de besmetting zijn mede afhankelijk van de hoeveelheid infectieuze larven die het kind heeft binnen gekregen. Veel besmettingen zullen zonder klachten verlopen. Als er wel klachten zijn, worden de symptomen vaak veroorzaakt door de larven in lever en longen: misselijkheid, buikpijn, hoesten. In ernstiger gevallen kunnen ook koorts, spier- en gewrichtspijnen, overgeven en uitslag optreden. Larven die naar het oog gaan veroorzaken een bekende complicatie. Aan één oog treden dan vaak (ernstige) stoornissen van het gezichtsvermogen op. Dit syndroom heet oculaire larva migrans. Een heel enkele keer veroorzaken de larven die naar de hersenen gaan epilepsieaanvallen.
Er lijkt een verband te zijn tussen het doormaken van een Toxocara infectie en het optreden van allergische astma, Toxocara infecties kunnen waarschijnlijk de symptomen van astma verergeren.

Volgens het RIVM kan de kat de mens besmetten met de volgende Zoönosen ( infectieziekten die kunnen worden overgedragen van dieren op mensen)
http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/

Als de kat goed is ingeënt, goed gezond is, hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Naast de mensen in je omgeving, kan elke diersoort je besmetten met een ziekte.
Mijn man is boer en heeft vanaf zijn geboorte al contact met dieren. Hij is nooit ziek (geweest), net als zijn familie. Mijn ouders hadden een hekel aan dieren. Huisdieren waren uit den boze. Zodra iemand in de buurt ziek was, werden wij het ook. Ik heb mijn leven lang al astma maar sinds ik op de boerderij woon heb ik er veel minder last van. We hebben veel katten waar niemand in de buurt last van heeft maar die er wel voor zorgen dat andere ziekteverwekkers zoals muizen en ratten op een afstand blijven.