Ik denk dat ik stafylokok heb, hoe voorkom ik steenpuisten?

Ik heb gelezen dat stafylokok bij mensen terecht komen die gezond zijn en ik vind mezelf best wel gezond.

Ik drink geen frisdrank en snoep nauwelijks. Vettig eten eet ik ook amper... Ik heb wel regelmatig een steenpuist, desondanks dat ik heel gezond bezig ben.

Na mijn zoektocht blijkt dat mensen die stafylokok hebben, steenpuisten makkelijk kunnen krijgen. Hoe voorkom ik dan steenpuisten.......???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
"Ik heb gelezen dat stafylokok bij mensen terecht komen die gezond zijn en ik vind mezelf best wel gezond."
Deze redenatie is erg vreemd, hoe kom je hierbij?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er mist het woord "ook":
.. ook bij gezonde mensen ..
https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/stxt/StaphylococcenDragerschap.htm
Je kan je algemene hygiëne iets beter in de gaten houden. Bijvoorbeeld vaker een schone handdoek en minimaal op 60graden wassen. Pas hier echter ook mee op, want teveel (handen) wassen is juist weer slecht voor de huid en voor natuurlijke evenwichten waardoor juist problemen ontstaan.
Rieneke1
6 jaar geleden
Heb je ze regelmatig in de liezen en/of oksels? Wellicht heb je dan een lichte vorm van hidradenitis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is rond mijn kin meestal. Ik droog mijn gezicht nooit met een handdoek, maar met een papiertje...
Rieneke1
6 jaar geleden
Overleg eens met je huisarts of tretinoïnecreme een optie is? Dat wordt voorgeschreven bij heftige acne, maar ik kan me voorstellen dat jij er wellicht ook baat bij hebt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1 bedankt voor je advies!

Antwoorden (1)

Je kunt steenpuisten voorkomen door een goede lichamelijke hygiëne, voldoende weerstand (genoeg slaap, gezond eten) en door het vermijden van broeiplekken (bijvoorbeeld door luchtige kleding te dragen).
Was je handen regelmatig met water en zeep.
Draag liever geen knellende of schurende kleding.
fremar