Is het schadelijk voor de gezondheid van een mens, als je 's nachts regelmatig te weinig nachtrust hebt?

Ik sta elke ochtend rond 04:30 naast mijn bed ivm mijn werk! Nu het warme weer er weer aankomt blijf ik meestal 's avonds tot ongeveer 23:00/23:30 op.
Ik slaap dan een kleine 5 a 5,5 uur! Mijn lichaam geeft s'morgens aan dat het nog te vermoeid is, maar dat trekt meestal rond 7 uur wel weg! Kan dit tot lichamelijke of geestelijke schade lijden over langere tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

nee dat haal je later wel in,alleen de prestaties op je werk zijn beduidend minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit gaat een keer mis. Je kunt het heel lang volhouden maar je stort een keer in de z.g. Burn out.
Je negeert nu al je lichaamstekens die je vertellen dat je een vermoeide start maakt.
Neem meer rust dan voorkom je de Burn out.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt.

Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

In onze maatschappij worden we beloond voor inspanning, niet voor ontspanning. We ‘moeten’ van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van alles. Dat leidt ertoe dat we in onze dag steeds minder tijd inruimen voor ontspanning. Deze manier van leven leidt tot een hoge hersenactiviteit. Mensen die slecht slapen hebben zowel overdag als ’s nachts een hogere hersenactiviteit dan goede slapers. Voor hen is het belangrijk de hersenactiviteit te vertragen. Door regelmatig overdag rust te nemen en voor het naar bed gaan enige tijd ‘niets’ meer te doen kan je dat bewerkstelligen.
Een goede kernslaap in combinatie met goede lichamelijke en geestelijke ontspanning door de dag is dus voldoende voor herstel. De kans is groot dat je er op die manier beter tegen kunt als je ten minste de 4 tot 5 uur kernslaap per nacht haalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk is dat op den duur schadelijk.

je kan dit alleen hebben als je toch af en toe je batterijtje weer even oplaad.
Je energie pijl van je lichaam werkt net als een oplaadbare batterij, je moet hem af en toe weer herladen.
Zou je roofbouw op je lichaam plegen zonder af en toe bij te tanken beland je vanzelf in een BURN OUT en doet je lichaam het gewoon niet meer zo als het hoord. Natuurlijk is dit een proces van lange tijd maar een beetje rust op zijn tijd is dus echt nodig :-)

Met dank aan mijn terapeut die het zo aan mij heeft uitgelegd een hele tijd geleden :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichamelijk: Veel mensen worden na een tijdje ziek als ze daar langer dan b.v. een week mee doorgaan. Omdat je lichaam niet voldoende uitrust, loopt je weerstand terug en vang je elk virusje dat ronddwarrelt ook op.
Dan word je eigenlijk door je eigen lichaam gedwongen om uit te rusten.
Geestelijk: bij veel mensen takelt het beoordelingsvermogen af als ze te weinig uitrusten, of ze worden erg chagrijnig.

Er zijn natuurlijk ook mensen die van nature weinig slaap nodig hebben, maar als je daar niet bij hoort, zou ik toch maar zorgen dat ik m'n rust kreeg.