Ik heb ±5 jaar geleden mijn pols ontwricht gehad. Gaan de klachten nog over?

Met voetbal hem ik een keer mijn pols ontwricht. Dit was direct te zien omdat mijn hand een aantal centimeter hoger was dan mijn arm. De ellepijp was volgens mij ontwricht bij de pols en een groeischijf was omgeklapt. De pols was weer goed gezet in het ziekenhuis. Ik heb echter nu nog steeds last van mijn pols. Als ik hem beweeg voel ik nog steeds alles kraken. Bij grotere inspanningen gaat het pijn doen (lange duur zware dingen tillen bijv.). Gaat deze dingen nog over? Kan dit misschien nog behandeld worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Met dit soort blessures geldt, dat hoe langer de klachten na behandeling blijven bestaan, hoe kleiner de kans op volledig herstel is. Helaas is 5 jaar in dit opzicht echt een lange tijd.
Toch zou ik niet bij de pakken neer gaan zitten. Deze algemene regel gaat namelijk uit van een zo optimaal mogelijke initiële behandeling, waarbij alle botstukken weer optimaal op hun plek terug zijn geplaatst. Het zou zomaar kunnen, dat dit niet helemaal gebeurd is. Bij het terugzetten van de botten wordt een kleine afwijking namelijk geaccepteerd. Doorgaans geeft dat een prima herstel, maar er zijn helaas uitzonderingen. Dat betekent dus Of moet ik zeggen dat "prematuur" in "prematuur geboren kind een bijwoord is? niet, dat de arts iets fout gedaan zou hebben.
Als er zoiets speelt is dat vast nog wel te behandelen. Gezien het lange beloop is dat denk ik wel specialisten-werk. Na zoveel tijd blijft de kans wel groot dat je klachten overhoudt.

Ook als alles anatomisch goed klopt, en dat dus geen verklaring van je klachten is, kan bijvoorbeeld fysiotherapie vaak verbetering geven. Ook dan kan ik geen restloos herstel beloven.
Uiteraard is er altijd de kans dat je klachten nu losstaan van de blessure van toen. In dat geval hangt het van de daadwerkelijke oorzaak af, of je klachten houdt en wat de behandeling zou zijn.

Al met al is er zo niet met zekerheid iets te zeggen. Daarom adviseer ik je naar je huisarts te gaan, deze kan dan verder kijken voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een fysiotherapeut vaak een betere kijk op dit soort zaken heeft dan de huisarts. Ook als er een medische behandeling nodig is, zal hij/zij dit eerlijk zeggen. Overigens weet ik uit ervaring dat als alles anatomisch klopt, er toch nog klachten kunnen blijven bestaan. Nu zijn die van mij gelukkig niet zo pijnlijk (enkel/been), maar hooguit af en toe vervelend. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik zal nog even kijken of het erger wordt in de toekomst en anders ga ik naar de huisarts.