Wat wordt gezien als klein?

Ik ben 17 jaar en ben 1,70 lang, ik hoor verschillense interpretaties over wanneer je als jongen klein bent. Is er aan deze lengte een algemene voorwaardw te koppelen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (2)

Officieel bestaat klein zijn niet, alleen gemiddelde, boven- en benedengemiddelde lengte. Maar wanneer mensen iemand klein noemen? Tja.. welke mensen, vraag ik dan. De een zegt het gauwer dan de ander. Gemiddeld of langer, noemt uiteraard niemand klein. En zo klein dat er maar 1 van is, zal iedereen wel klein noemen. Daar is dan overeenstemming over. Maar verder? Klein genoemd worden begint bij een lengte waar 1 persoon dat zo noemt en gaat door tot iedereen het zo noemt. Dus er valt geen lengte te geven waar "men" het zo noemt.

Ik hoor wel eens: "Iedereen noemt me klein". Dat is nooit waar, want van die iedereen zeggen de meesten niks. Iedereen die je het vraagt dan misschien? Ook bijna nooit waar. Sommige mensen willen namelijk alleen iets objectiefs zeggen bij zo'n vraag. Bijv. "je bent de kleinste van de klas", of "kleiner dan de meesten". En als je het vraagt aan iemand die verliefd op je is, zal die bijna zeker iets anders zeggen. Hoogstens "klein maar fijn".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Als het officiële gemiddelde voor een Nederlandse jongen iets boven de 182cm wordt bepaald, dan is 170cm aan de kant van klein.
De Amerikaanse schrijfster Gertrude Stein dichtte al: A rose is a rose is a rose is a rose.
Een roos is precies dát: een rode roos.
170cm is precies dát, nu aan de kleine kant, ook als men het anders noemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wetenschappers analyseerden gegevens uit 1472 onderzoeken. De lengte van 18,6 miljoen mensen, die geboren waren in het laatste kwart van de vorige eeuw, werd in 200 landen gemeten.
https://www.scientias.nl/is-officieel-nederlandse-man-is-gemiddeld-langst/
De conclusie van de gemiddelde lengte lag in 1996 al beduidend boven de 170cm.
https://www.scientias.nl/is-officieel-nederlandse-man-is-gemiddeld-langst/
De absolute lichaamslengtelengte van 170cm is voor een 17jarige Nederlandse jongen klein. (Maar niet té klein, dat is een ander chapiter).

De Vijfde Landelijke Groeistudie is uitgevoerd door TNO samen met VUmc en LUMC en heeft in 2009 de de resultaten gepubliceerd. Het gemiddelde geldt in het onderzoek als de norm (maatstaf, graadmeter, criterium, hoe u het noemen wilt).

Voor Nederlandse meisjes geldt de norm, als ze uitgegroeid zijn: 171 centimeter.
Voor jongens is de norm: 184 centimeter.
De absolute lengte kan klein, gemiddeld of groot genoemd worden.
De absolute lengte van 170cm is voor een 17jarige jongen klein omdat de lengte namelijk 14centimeter onder de gemiddelde lengte ligt die als norm geldt voor de Nederlandse jongens, als deze zijn uitgegroeid op hun 18ejaar (ook weer gemiddeld).
Binnen Nederland zijn er wel verschillen: in de noordelijke provincies zijn de jongeren het langst. Dat verschil is kleiner geworden sinds 1997.

Het onderzoek van de Vijfde LGS is gehouden onder jongeren van 0-21 jaar, waardoor de uitkomsten wat betreft de gemiddelde lengte van een 17jarige Nederlandse jongen meer betrouwbaar zijn dan de uitkomsten van het CBS. De CBS-uitkomsten zijn berekend aan de hand van de gegevens van een groep jongeren boven de 21jaar en zijn de conclusies getrokken op basis van zelf ingevulde vragenlijsten.
De 5e LGS evenwel heeft meer dan 10.000 jongeren van 0-21 jaar gewogen en gemeten volgens internationale standaarden.

Bij een 17jarige kan er nog wel een centimetertje bijkomen.
Niet iedereen heeft dezelfde groeisnelheid, er kan nog een groeispurt komen.Een geoefend radioloog kan de botleeftijd bepalen en aan de hand hiervan via bepaalde formules, zoals de RVS-methode van Tanner, de toekomstige lengte voorspellen.
Voor een jongen van 8 geldt bv. volgende formule:
Volwassen lengte = (1,22 x huidige lengte in cm) - (7,2 x leeftijd in jaren) - (0,4 x RVS botleeftijd in jaren) + 82.