Dood ervaring: Waar komt die licht tunnel vandaan?

Mensen met een dood ervaring die later weer gereanimeerd konden worden spreken bijna allen erover dat ze in een tunnel kwamen. Waarom komt dit vandaan? Is dit een bewijs voor echt leven na de dood of heeft dit met de hallucinatie te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat er een beetje op lijkt is als je dromerig bent en je gaat dan de binnenkant van je ogen bekijken als je dan gaat wrijven over je ogen dan zie je op een moment ook een soort witte ronde vlek in het midden althans dat zie ik dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ik zie dan sterretjes, geen tunnel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah oke ik zie ook sterretjes maar als ik langer door ga komt er ook een witte ronde cirkel

Antwoorden (9)

Het is geen bewijs en het heeft niets met hallucinatie te maken. Het is door de meeste mensen gebruikt die het overkomen is om het in woorden uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het me ook af en vroeg het aan mijn ouders die cardioloog zijn. Zij zeiden dat het te maken had met de '' kortsluiting'' in de hersenen. Daarbij kan je allemaal beelden creëren die mogelijk niet bestaan. Daarom horen sommige mensen ook over een tunnel en muziek erbij. Dus het is een soort hallucinatie. Verder zijn we er niet echt verder op ingegaan omdat je dan medische termen hebt ect. En of het geheel waar is weet ik ook niet maar het is wel een grote mogelijkheid dat het zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tunnel is heel gemakkelijk verklaarbaar. Tunnelvisie of kokerzicht is namelijk een symptoom dat kan optreden als om wat voor reden dan ook de bloedtoevoer naar de hersenen onvoldoende is en er dus zuurstoftekort optreedt.

De periferie van je blikveld wordt donkerder, wat je waarneemt alsof je in een tunnel bent met aan het einde licht.

Hallucinaties zijn in het algemeen ook niet heel vreemd onder dergelijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ervaringen van mensen die een BDE hebben gehad zijn prima medisch te verklaren. Simpel samengevat komen de belevingen overeen met die van iemand die zuurstofgebrek heeft.

Om er een elementje uit te pakken: Als de ogen door zuurstof gebrek niet meer goed werken manifesteert dat zich in de vorm van tunnelvisie. Dit kun je ervaren als en tunnel met licht aan het einde.

Hier kun je twee kanten mee op: Of je denkt dat je tunnelvisie hebt omdat je ogen er langzaam mee ophouden, of je denkt dat je daadwerkelijk in een tunnel zit die naar het hiernamaals leidt.

Dit geld ook voor andere dingen die mensen met een BDE ervaren, zoals gewichtloosheid, het eigen lichaam zien liggen, enz.

Wat denk ik mee speelt is of je wilt geloven dat je hersenen je dingen voor kunnen schotelen die je als echt beleeft maar die het niet zijn. Ooit iets gedroomd dat héél echt leek, ooit onder narcose geweest? Onze zintuigen zijn niets zonder de interpretatie van onze hersenen. En deze doen het niet meer zo lekker tijdens een doodsstrijd. En de waarneming is het eerste dat we kunnen missen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van een lichtbron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee joh. de intercity.
ik denk dat dit wel een hoop duidellijkheid zal brengen.
het is best een lang stuk tekst maar dat is dan ook de moeite waard.

http://www.wereldgeheimen.nl/wg/index.php?option=com_content&view=article&id=2185:astraal-reizen&catid=46:paranormale-zaken&Itemid=81
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader was jaren geleden klinisch dood (hij is nu wel helaas overleden) maar het enigste wat hij kon herinneren was dat hij aan de familie dacht die hij achterliet.Met name zijn vrouw (mijn moeder dus) en de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cardioloog Pim van Lommel deed de afgelopen twintig jaar onderzoek naar bijna-dood ervaringen bij patiënten die een hartstilstand hadden overleefd. Hij publiceerde er over in het gerenommeerde tijdschrift The Lancet en schreef de bestseller Eindeloos bewustzijn. Daarvan werden inmiddels meer dan 125.000 exemplaren verkocht.

http://www.pimvanlommel.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niets met waanbeelden of hallucinaties te maken.
Er zijn mensen die op de operatietafel een bde krijgen.
De artsen roepen naar elkaar, hij ontglipt ons, en doen alles om je hart aan de praat te krijgen.
De persoon die dood was kan dan vaak in detail beschrijven wat voor instrumenten de artsen gebruikten, en wat ze tegen elkaar zeiden.
Het is dus echt en realiteit.
Degene met een bijna dood ervaring, ziet zijn lichaam liggen, neemt afscheid ervan, en wordt vervolgens vaak opgehaald door een eerder overleden familielid.
Wat de meeste mensen zien is een lichpuntje, waardoor ze aangetrokken worden.
Pas als ze dichterbij komen zien ze de gestalten van hun overleden familie, vader of moeder.
Het is nu voor jou de keus, je laat het wonder verklaren door de wetenschap, zodat het wonder geen wonder meer is. of je aanvaart het als een geschenk, waardoor je leven meer bewust gaat worden.