wat gebeurt er bij fotofobie in je oog?

ik weet al wel wat fotofobie is, hoe je het kan genezen, wat de oorzaken zijn, wat je er kan aan doen, en wat de gevolgen zijn, maar wat gebeurt er nu medisch in je oog? er moet toch iets in je oog gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.5K

Antwoorden (1)

De oorzaak van fotofobie is vaak niet te achterhalen. Ook zijn er vaak meerdere factoren in het spel.

Het is dus niet goed bekend wat er precies in je oog aan de hand is. In die zin is je vraag - helaas - niet te beantwoorden. Voor lijders aan fotofobie is te hopen dat de wetenschap snel vorderingen maakt.

Wel is een aantal biomedische factoren bekend; deze factoren hebben weliswaar een relatie met fotofobie, maar ze zijn dus geen directe oorzaak. Je kunt er dan ook niets aan doen om fotofobie te voorkomen of te verminderen.
--  Migraine / aanhoudende hoofdpijn
--  Meningitis
--  Hypersensitiviteit
--  Lichtgekleurde ogen
--  Albinisme
--  Mazelen
--  Cataract
--  Glaucoom
--  Allergieën

Naast de biomedische factoren, zijn er niet-biomedische factoren die fotofobie kunnen verergeren. Daar heb je zelf invloed op, dus je kunt er in je gedrag rekening mee houden:
--  Contactlenzen
--  Oogziekten
--  Drugs / Medicatie
--  Zeep, lotion en cosmetica
--  Stof
--  Pollen en andere allergenen
--  Kater (door alcoholgebruik)