Is het normaal als ik uit mijn rechteroog alleen kijk de kleuren lichtjes warmer zijn dan als ik enkel uit het linker kijk?

Het valt niet zo op enkel bij het knipperen van links na rechts. Het is echt een klein verschil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
36.6K

Antwoorden (2)

Dat is niet "normaal", maar zoals je in de 3 reacties bij je vraag ziet, zijn er al 3 mensen die hetzelfde hebben, en ik meld me hierbij ook aan als nr. 4, want ik zie ook verschil.

Als we er vanuit gaan dat het "normaal" is, dat je ogen afzonderlijk precies hetzelfde zien, dan mag je stellen dat bijna niemand normale ogen heeft, want bijna iedereen heeft ogen die verschillend zien. Er zijn genoeg mensen met een bril met glazen op verschillende sterktes.

Het zou mij niet verbazen als bij jou, en de anderen, juist bij het oog dat nèt iets beter functioneert de kleuren ook ietsje warmer zijn. Als je met een oog ietsje"slechter" ziet, uit dat zich niet alleen in onderscheidingsvermogen (dus wat je ziet) maar ook in hoe je het ziet. Dat kan zijn donkerder, fletser, vager, een vlekje er doorheen, of dat dat oog een beetje dubbel ziet. Het is zelfs mogelijk dat het oog dat de kleuren wat minder helder ziet, een héél beetje kleurenblind is, en het andere oog niet.

Overigens denk ik dat als je met beide ogen kijkt, je alles ziet in de volle warmte van de kleuren, zoals je dat met je ene "goede" oog ziet. Dat is tenminste bij mij zo, en dan is er al helemaal geen probleem.

Het is dus eigenlijk wel normaal, en zolang je er niet echt last van hebt, is er geen enkele reden tot ongerustheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het netvlies hebben we 2 soorten cellen , kegeltjes voor de kleur , en staafjes voor licht en donkerverschillen . Daar geen enkel paar ogen identiek is zal er ook verschil zijn in het aantal kegeltjes en staafjes per oog , waardoor jouw verschil wordt veroorzaakt .