Hoe wordt ik minder aggresief zonder medicatie of medicijn?

Ik word de laatste tijd erg snel aggresief van mensen of andere dingen en dit verandert hoe ik ben en dat wil ik niet . Ik probeer zoveel wat er op internet staat maar dat helpt niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het een langzaam opgebouwde agressie bij bestaande situaties, bijvoorbeeld in een relatief, werk o.i.d. of in plotselinge situaties zoals in het verkeer?
(er zijn meer opties) In het eerste geval zal de oorzaak waarschijnlijk in die situaties te vinden zijn.
Het tweede geval is lastiger. Mogelijk is het dan opgekropte frustratie ergens anders door.
Ritsuka
7 jaar geleden
Als 2003 je geboortejaar is, dan zit je middenin de puberteit. Deze hormonale veranderingen kunnen voor heftige emoties zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees dat je alles van internet probeert om het onder controle te krijgen. Dat is veel te breed, niet gericht en meestal onhaalbaar. Voor alles geldt: voel wat je zelf nodig hebt en geef daar eens aan toe. Lukt het niet alleen, vraag er dan hulp bij. Je zult merken dat dit veel meer rust en ruimte geeft. Succes

Antwoorden (3)

Als je merkt dat je agressief wordt van een bepaalde situatie, is weglopen van die situatie waarschijnlijk het beste. Ook proberen dingen te relativeren is een mogelijke oplossing. Relativeren kan je doen door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen: "deze situatie is zo weer voorbij" of "dit lijkt nu belangrijk, maar dat valt best mee".

Ik neem aan dat je in de puberteit zit. In die periode zijn stemmingswisselingen normaal. Je zal er dus ook in zekere mate aan moeten wennen dat je jezelf af en toe agressief voelt worden. Gelukkig gaat de puberteit ook weer over.
Antoni
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik gok dat 2003 in de naam het geboortejaar is, dan zit vraagsteller inderdaad midden in de puberteit.
Cryofiel
7 jaar geleden
Yep, ziet eruit als een puberteitskwestie.
De meest waarschijnlijke oorzaak is de puberteit. Dat betekent meteen dat de belangrijkste remedue is: een paar jaar geduld hebben.

Maar dat helpt *nu* natuurlijk niet.

Wat kan helpen, is op tijd (!) voelen dat er agressie opkomt. Dan heb je nog de kans de situatie te ontlopen. Door weg te gaan, of door - zolang dat nog kan - de ander te zeggen dat je je opgefokt voelt en dat je beter morgen verder kunt gaan.

Verder is het vooral oefenen in zelfbeheersing. Je groeit nu van kind naar volwassene. Het pure, maar onbeheerste stampvoeten en schreeuwen van een peuter is nu voorbij. Die neiging voel je nu weer even terugkomen - maar dat kan dus echt niet meer.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
voldoende slapen, regelmatig bewegen en sporten, en redelijk gezond eten kan ook helpen.
Maar dat is voor iedereen een goed advies.
Geweldig dat je hulp zoekt, je wilt hier iets aan doen en hebt online al gekeken en van alles uitgeprobeerd. Dat is logisch in deze tijd, maar wellicht vond je niet de juiste informatie of denk ik misschien ook wel teveel.

http://www.anmelin.nl/niet-te-handhaven-pubergedrag-is-het-een-fase/

Je bent deze fase voor, denk ik, je zoekt nu uit je zelf hulp, prima. Tv programma: NPO3 Dream School doet een beetje denken aan wat in de link beschreven wordt, ook aan jouw beschrijving:
---Ik word de laatste tijd erg snel agressief van mensen of andere dingen en dit verandert hoe ik ben en dat wil ik niet.---

Je ontploft om maakt niet uit wat, je hebt je zelf niet onder controle en daar word je zelf ook niet vrolijk van .

Hormonen - puberteit
-Je kunt tot 10 tellen en je kunt weglopen uit een situatie. Dat werkt wel op dat moment. klopt
-Je kunt dingen aan zien komen, je kent jezelf een beetje en weet misschien wel waar en wanneer je boos wordt
-Zelfbeheersing kun je leren, niet zo boos te worden
-Je kunt beter eten ---geen suiker!--- dus ook geen softdrinks, candybars etc. (lees etiketten)
-Je kunt regelmatiger leven, op tijd naar bed en ook opstaan
-Je kunt je lichaam beter verzorgen, nee bedoel ik niet met dag- en nacht crême of lotionnetjes, ..... ik bedoel s.p.o.r.t. ik bedoel beweging!

Beweging - beter voelen - afreageren
Beste advies, sport! dat je kunt krijgen. Kies een leuke teamsport en ga oefenen/trainen paar keer per week, misschien een wedstrijd sport, iets om voor te werken, zodat je een uitdaging hebt en daar je agressie kwijt kunt raken door inspanning en plezier en buitenlucht. Buiten sport is te prefereren, in de buitenlucht is het toch weer anders.

Vrijwilligerswerk - beter voelen - anderen helpen
Er is nog iets, vraag eens in de buurt of je ergens vrijwilligers werk kunt doen, helpen, mensen helpen, bv in een buurthuis met kinderen of in een verzorgingstehuis, daar ben je altijd welkom en kan je met iemand gaan wandelen of koffie inschenken en vooral met de bewoners een praatje maken. Het is leuk om met mensen te babbelen, verhalen te horen, oude mensen vertellen graag, maar zijn ook nieuwsgierig naar jouw leven en jouw verhalen!

Huisarts / advies
Vraag huisarts ( zwijgplicht, overlegt met jou ) advies, deze weet/begrijpt veel. Het is niet gek, ga er gerust heen en vraag om een dubbele/praat-afspraak.
Vertel wat er aan de hand is en wat jij zelf denkt, Melissa, vergeet dat niet, gebruik de tijd, is jouw tijd. Vertel alles, succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede adviezen, ik denk zeker dat vraagstelster hier veel aan zal hebben.