Wat gebeurd er bij het drinken van dagelijks veel cola?

Het is mij laatste tijd opgevallen dat ik dagelijks veel cola consumeer. Wel tot 12 blikjes per dag. Heeft dit gevolgen op de lange termijn behalve dat je er van aankomt?

7 jaar geleden
3.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Heb me hele leven al heel veel col gedronken nog geen probleem gehad
Antoni
7 jaar geleden
Voor je tanden is het ook niet heel goed.
tinus1969
7 jaar geleden
Meer kans op diabetes. 12 blikjes = 4 liter (330 ml/blik neem ik aan). Dat is meer dan 400 gram suiker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969: en dat per dag..... Dan is het ook slecht voor je portemonnee omdat het niks toevoegt aan je lichaam en als je zoveel cola per dag drinkt, dan ben je verslaafd aan coffeïne zoals je ook koffie verslaafden hebt die meer dan 20 koppen koffie per dag drinken.
Cryofiel
7 jaar geleden
@ronron1212, er zijn ook mensen die jarenlang rookten als een ketter en desondanks het geluk hadden nauwelijks problemen te ondervinden. Dat betekent niet dat roken gezond zou zijn. Hetzelfde geldt voor cola. Het feit dat jij geen klachten in verband hebt gebracht met jouw colaconsumptie betekent niet dat cola gezond zou zijn.
ronron1212
7 jaar geleden
@Cryofiel ik zeg ook niet dat het gezond is maar dat ik geen last heb gehad daarvan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je geen last hebt van die dagelijkse grote hoeveelheden cola, maar dit wèl ongezond is, waarom ga je er dan tòch mee door....Ben je verslaafd geraakt aan cafeïne?
ronron1212
7 jaar geleden
@azalaia wat heeft dat er mee te maken cola is lekker en andere spullen drink ik niet geen water geen thee enz
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron121: Waarom stel jij eigenlijk je vraag ? Dat vraag ik mij nu af aan de hand van jouw reactie.
ronron1212
7 jaar geleden
@azalia ik heb geen vraag gesteld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat was Eric 1993. Ik werd even op het verkeerde been gezet naar aanleiding van jouw antwoord waarop ik de indruk kreeg dat je niet van de cola af kan blijven omdat je het zo lekker vindt en ook niks anders drinkt. Zo leek het er op alsof jij de vraagsteller was.
Cryofiel
7 jaar geleden
@ronron1212, het feit dat er iemand bestaat die veel cola kan drinken zonder daar de gevolgen van te merken, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Vergelijk het met roken. Er zijn mensen die jarenlang roken zonder dat ze merken dat dat consequenties heeft. Dat betekent echter niet dat roken ongevaarlijk zou zijn. Het betekent slechts dat sommigen gokken en geluk hebben.
ronron1212
7 jaar geleden
@Cryofiel nogmaals de reactie die ik al gaf
@Cryofiel ik zeg ook niet dat het gezond is maar dat ik geen last heb gehad daarvan.
Daarnaast rook ik ook als een ketter.
Ben inmiddels 65.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Welnu ronron121: de 65 gepasseerd en ook nog roken als een ketter.... Gewoon zo doorgaan want iets anders/beters gaat toch niet werken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Jullie verspreiden nu de boodschap dat je kunt roken zoveel je wilt, en dat je cola kunt drinken zoveel je wilt, zonder dat dat invloed heeft op de gezondheid. Dat is domweg niet waar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jullie? Ik heb nooit gerookt en ben al heel mijn leven geheelonthouder. Sommige mensen die stugge rokers zijn en al een bepaalde leeftijd hebben bereikt, voor hùn die toch niet willen stoppen tegen beter weten in of niet kunnen stoppen, die moeten maar gewoon doorgaan met paffen maar niet omdat IK dit zou aanbevelen natuurlijk.
ronron1212
7 jaar geleden
@Cryofiel je lees niet ik zeg nergens dat het gezond is dit nu voor de derde keer
Cryofiel
7 jaar geleden
Het gaat niet zozeer om de tekst als wel om de boodschap.

Het beste antwoord

Het mag nu duidelijk zijn dat het drinken van cola zorgt voor een groot aantal problemen. Omdat we echter weten dat sommige mensen graag alleen de feiten willen, heb ik hieronder een groot aantal redenen om de volgende keer de frisdrank te laten staan.

Het is nergens goed voor – Er zitten geen hoogwaardige bestanddelen in voor onze voeding. Het is vooral gefilterd water en geraffineerde suikers. Toch kunnen de meeste Nederlanders er niet van af blijven.
Zwaarlijvigheid – Als je een reep chocola eet dan heb je een visueel idee van hoeveel je eet. Als je een hele pizza eet weet je dat dit veel calorieën zijn. Je kunt het namelijk zien en je raakt er snel vol van. Als je echter dorst hebt en een flesje cola opdrinkt dan hebben de meeste mensen geen idee hoeveel calorieën dit daadwerkelijk zijn.
Verzwakte botten en een risico op osteoporose – Het veelvuldig drinken van frisdrank kan ook het risico op osteoporose verhogen, vooral bij mensen die frisdranken drinken in plaats van calciumrijke melk. Frisdrank consumptie bij kinderen vormt een belangrijke risicofactor voor verminderde verkalking van groeiende botten.
Tandbederf en erosie – Frisdrank tast het tandglazuur aan en lost het zelfs op. Onderzoekers zeggen dat frisdranken verantwoordelijk zijn voor een verdubbeling of verdrievoudiging van tandbederf. De zuurgraad in Cola kan het mineraalgehalte van het tandglazuur ontbinden, hierdoor worden de tanden zwakker, kunnen ze minder goed tegen warm of koud, en worden ze gevoeliger voor tandbederf. Cola’s zuurgraad maakt het nog erger voor de tanden dan suiker die we in snoep terugvinden.
Verhoogde bloeddruk – Experts hebben verschillende redenen om te denken dat overconsumptie van fructose, vooral in de vorm van frisdrank, leidt tot een verhoogde bloeddruk.
Uitdroging – Een ander probleem met frisdrank is dat ze werken als diuretica. Zowel cafeïne en suiker veroorzaken uitdroging in het lichaam. Cafeïne is een diureticum en veroorzaakt een toename in urinevolume. Hoge hoeveelheden suiker zorgen ervoor dat water uit ons lichaam wordt gehaald omdat de nieren proberen om de overtollige suikers uit het bloed te verwijderen. Wanneer je een cafeïnehoudende frisdrank drinkt om de dorst te lessen krijg je eigenlijk alleen maar meer dorst.
fremar