Wat voel je precies als je last hebt van hartkloppingen? zie uitleg.

Is het bijvoorbeeld te vergelijken met het gevoel van een trillende spiertje aan je ooglid, maar dan in het groot?
Wie kan dat gevoel uit ervaring zo nauwkeurig mogelijk omschrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hebben van hartkloppingen betekent volgens mij vooral dat je een verhoogde, misschien wat 'hardere' (bonzende) hartslag hebt. Wat jij beschrijft doet me denken aan een hartritmeonregelmatigheid. Ik ken het gevoel 'alsof je hart een slag overslaat'. Het voelt een beetje fladderig - of zoals het trillertje in je oog. Ik voel me dan even heel licht en los van de grond (niet per se op een prettige manier - er schiet vaak ook een scheut adrenaline door mijn lijf als ik het voel).
Het schijnt dat zo'n overslag trouwens enkel betekent dat de tijd tussen twee slagen iets meer dan 10% afwijkt van de rest van het ritme.
Het is trouwens niet hetzelfde als dat trillertje in je oog - las ik ergens, weet niet meer waar. Er zijn meer mensen die het gevoel zo beschrijven, maar het mechanisme erachter is wel echt iets anders. Zou best dodelijk kunnen zijn, denk ik, als je hart 'willekeurig' gaat lopen samentrekken zoals je ooglid dat kan doen... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie reactie. Dank je.

Antwoorden (3)

Je voelt je hart sneller of abnormaal kloppen.. Maar wat frapanter is je voelt je hondsmoe. Alsof de een maraton gerend hebt.
Zo beschrijft mn moeder het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaand persoon beschrijft denk ik zoiets als jij. Misschien heb je iets aan het antwoord op die vraag en kan je op die site meer vinden over hartkloppingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan het soort hartkloppingen. Je hebt varianten waarbij het lijkt alsof je een grote vlinder in je borst hebt, inderdaad zoals zo'n zenuwtrekje aan je oog, maar ook kloppingen waarbij je druk op de borst voelt en dan een bonk - alsof je hart een slag overslaat (in de praktijk maakt je hart dan meestal een extra maar incomplete samentrekking - de klassieke vorm hiervan treedt vooral in rust op).
Sommige mensen hebben hartkloppingen waarbij het hart een paar keer extra snel achter elkaar slaat, of gedurende korte tijd onregelmatig.
Ook kun je spiertjes in je borstkas voelen die samentrekken, dus 'rare' gevoelens in je borst hoeven niet per se van je hart af te komen.
Voel je iets geks in je borst en maak je je zorgen, ga dan naar je huisarts, die kan je precies uitvragen en naar je hart luisteren, en bepalen of het nodig is dat er verder onderzoek moet plaatsvinden dan wel je geruststellen.