is het waar dat je diepgevroren producten opnieuw mag invriezen als je ze eerst goed verwarmd hebt?

je mag diepgevroren producten niet opnieuw invriezen omdat dit kan leiden tot voedselvergiftiging door bacterieaangroei. mijn tante is daar ooit bijna aan gestorven :ze had diepgevroren vis gekocht en die te hard laten ontdooien vooraleer ze hem in de diepvries deponeerde. zware voedselvergiftiging tot gevolg.
de dokter zei toen dat het wel zou gekund hebben mocht ze de vis eerst goed hebben verwarmd omdat dan de bacteriën gedood worden. nu zit ik hier met een taart die ik uit de diepvries haalde, maar mijn bezoek komt niet. als ik die taart nu heel erg verwarm, kan ik hem dan opnieuw invriezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ja, met een kanttekening : het moet weer zijn alsof je een nieuw, bacterieloos product invriest.

Rauwe producten of reeds bereide producten mag je maar 1 keer invriezen. Daarna gaat de kwaliteit te hard achteruit.

Maar als je rauw vlees of rauwe vis hebt laten ontdooien, je hebt daar een kant-en-klare maaltijd mee bereid (een stamppot, een stoofschotel, macaroni, whatever), dan mag je DIE gewoon weer opnieuw invriezen als nieuw product.

Als in dit geval je kennis die vis meteen had gebakken (tot door en door gaar, waardoor alle reeds aanwezige bacteriën zouden zijn gedood), dan had ze die gebakken of gestoomde vis WEL opnieuw kunnen invriezen.

Je taart echter wordt er vermoedelijk niet lekkerder op als je hem opnieuw bakt, en de garnering erop al helemaal niet. Alleen voor appelgebak zou je het kunnen proberen, dat kan er redelijk tegen als je het nog een keer tot ruim boven de 100 graden verhit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en vallen die "zogenaamde bacteriën er dan af, denk ik niet hoor !, we slikken ze ook nog nar binnen, ook al zijn die door en door dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk vallen die er niet af : hoe kom je op het idee ? Maar dode bacteriën kunnen geen enkel kwaad meer in je lichaam. (Sterker nog, de meeste levende ook niet).

Andere antwoorden (5)

Nee producten niet opnieuw invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt voor vlees en vis, maar ik zie niet goed hoe jij een gebakken taart, met de versieringen erop zoals fruit en of slagroom, opnieuw heel hard gaat kunnen verwarmen om die dan opnieuw in de freezer te deponeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eenmaal ontdooide producten kan je niet meer invriezen, (althans de meeste producten) vooral taart is onmogelijk, want A de smaak is anders na het herinvriezen, B het is het niet waard om een bacterie op te lopen voor een stukje taart, C je kan alsnog mensen een plezier doen met een stuk taart, misschien op je werk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
Het is niet schadelijk of gevaarlijk om produkten die diepgevroren waren opnieuw in te vriezen.Het is een fabeltje waarin iedereen is gaan geloven dat dit gevaarlijk zou zijn.Ik zie soms mensen die roepen dat het niet mag eten invriezen waar vlees inzit dat ze zelf ontdooid hebben en het later opeten na het in de manetron verwarmd te hebben.Ik heb in een vrieshuis gewerkt waar van uit bevroren vlees naar oa supermarkten ging volgens de redenatie zou dat dus opnieuw ingevroren mogen worden en dat heb ik nog nooit op een verpakking zien staan.Maar ik geef een voorbeeld:Een mooie echte argentijnse steak(geimporteerd dus)die jij ergens koopt en thuis in de vriezer gooit dat zou dus ook niet kunnen,die komen bevroren per schip aan .En zo zijn er nog we meer.Ik zou die taart lekker in de vriezer gooien en later opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diepgevroren producten mag je zeker invriezen als je ze goed verwarmd hebt. Immers, de bacteriën die de kans hebben gekregen zich te ontwikkelen tot kolonies, worden weer vernietigd door de hitte.

Wanneer je jouw taart hebt ontdooit in de koelkast, kun je hem terug invriezen, als hij niet langer dan een dag in de koelkast heeft gestaan. Bacteriën hebben immers nog geen kans gehad uit te groeien, omdat de temperatuur in de koelkast onder de 7°C is.
Dat gaat alleen wel ten koste van de kwaliteit. Echt niet lekker!

De taart verhitten, en vervolgens opnieuw invriezen lijkt me ook niet erg lekker, maar in theorie wel mogelijk. Dat ligt een beetje aan het soort taart dat je hebt.

Mijn tip: Laat hem lekker in de koelkast staan, nodig de buurman/buurvrouw uit, en eet hem lekker op! In de koelkast is de taart nog wel een aantal dagen houdbaar.