Zijn er landen waar de reguliere gebitscontrole door een mondhygiënist wordt gedaan ipv door de tandarts?

Voor gebitszorg gaan we naar de tandarts die evt doorverwijst naar mondhygiëne.

Ik ben laatst voor het eerst bij de mondhygiëniste geweest. Daar heb ik -op mijn leeftijd- voor het eerst écht goed uitleg gehad over goede mondzorg. Als ik het eerder op die manier uitgelegd had gekregen zou ik nu een veel beter gebit hebben gehad.

Daarom komt het me voor dat we wellicht beter een systeem kunnen hebben waarin men halfjaarlijks voor controle en instructie naar een mondhygiënist gaat. Die zal er voor zorgen dat onze gebitten beter blijven. Preventie dus. En die kan dan naar een tandarts doorverwijzen als er onverhoopt toch nog gaatjes zijn.

Mijn vraag is of dit ergens op de wereld al zo geregeld is.

9 jaar geleden
in: Gebit
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je hebt een slechte tandarts..
Ouderwets of een "goeie" zakenman.
paulus811
9 jaar geleden
Waarom zou het beter zijn? Qua kosten maakt het weinig verschil en de uitleg heb je maar 1 keer nodig. Ik ga zelf halfjaarlijks om en om naar de tandarts en mondhygiënist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.allebedrijveninmaastricht.nl/bedrijven/reisbureaus/maastricht/smile-partners-tandarts-turkije-tandarts-buitenland/reviews
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk dat tegenwoordig sneller mensen naar de mondhygiënist worden gestuurd. Ik ging daar vroeger nooit heen. Totdat ik verhuisde naar Amersfoort en daar een tandarts kreeg die net van de Universiteit kwam. Mijn moeder was nog nooit bij een mondhygiënist geweest. Totdat haar tandarts tijdelijk vervangen werd door een jong broekie. Toen de vaste tandarts weer terug kwam zei hij dat dit onzin was...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Elk half jaar is voor veel mensen ook onzin.
Tijdje geleden voor het laatst geweest en daarvoor 5 jaar niet. Aan het begin kwam er een verhaal dat elk half jaar toch wel verstandig was, aan het eind zei die kom over een jaar maar weer eens.
Nu wordt het weer eens tijd, zit weer bijna aan de 5 jaar..
(1 gaatje door mijn beugel, een jaar of 20 geleden)

Het beste antwoord

Hoi Poet,

In Nederland hebben sommige tandartsen een mondhygiënist in de praktijk. Dit is de keuze van de tandarts zelf. Wanneer ik een controle-afspraak met mijn tandarts maak wordt de controle uitgevoerd door de mondhygiëniste. Wanneer dan blijkt dat ik een gaatje of een andere complicatie heb roept ze de tandarts zelf erbij.

Indien jij dit ook zo wilt zou ik in de buurt van je woonplaats informeren naar een tandarts die ook een mondhygiënist in de praktijk heeft. Dit kan namelijk ook gewoon in Nederland.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Grappig om te zien - ook in de andere reacties - hoeveel varianten er zijn