Na röngenfoto van longen de uitslag ,, drukke tekeningen in longen,, wat betekend dat ?

Een kennis van mij heeft longfoto's laten maken vanwege hoesten. De uitslag was ,, drukke tekeningen in longen ,, . Geen tumoren of iets dergelijks. Doordat ze al lang blij is dat het niets ernstigs was heeft ze niet om verdere uitleg gevraagd. Maar wat zijn ,, drukke tekeningen in longen ,, ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Ga even terug daar de specialist of de huisarts.

Antwoorden (2)

Zou kunnen zijn:Calcificatie of verkalking treedt op wanneer kalkzouten zich afzetten in het lichaam. Verkalking kan optreden in bijvoorbeeld aders en pezen, maar ook in de longen. Hierdoor wordt het longweefsel harder dan normaal. Het wordt vaak gezien op een röntgenfoto of een CT-scan van de longen.
fremar
7 jaar geleden
Mogelijk werd bedoeld dat er sprake is van een lichte ontsteking/irritatie, terug naar de huisarts (of specialist) voor nadere verklaring.

" Longarts: Als ik de uitslag vertaal staat er: geen afwijkingen te zien, met name geen longontsteking. Mogelijk wel wat lichte ontsteking/irritatie

Juist vanwege het laatste deel van de tekst is het complete beeld zo belangrijk voor de interpretatie. Meestal is dit niet van betekenis, maar als de huisarts wat hoort misschien wel.

kortom: op naar je huisarts! "