Zijn je tanden van hetzelfde materiaal als dat van je botten?

bevat het kalk net als je botten, kunnen je tanden dan ook ontkalken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.6K

Het beste antwoord

Je tanden zijn anders opgebouwd dan botten.

1 glazuur
2 tandbeen
3 tandholte
4 hals
5 kroon
6 wortel

Je tanden en kiezen zitten vast in je kaak met een wortel. Een tand heeft er één, een kies heeft er meerdere. Om je tanden heen zit een laagje glazuur, dit beschermt je gebit. Onder het glazuur zit het tandbeen, dit is minder hard dan het glazuur. Binnenin het tandbeen liggen allemaal bloedvaatjes en zenuwen, daar is het dus helemaal zacht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waar bestaan botten uit;
In tegenstelling dat veel mensen denken zijn botten absoluut niet hol. Botten bestaan voor het grootste gedeelte uit calcium. In de groeiperiode is het daarom ook belangrijk om voldoende kalk tot je te nemen, om gezonde en sterke botten te krijgen. Dan hebben we ook nog het beenmerg. Beenmerg maakt de bloedcellen aan die door de aderen heen stroomt. Beenmerg maakt rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ha, dat Koolwitje;

Nee, tanden zijn een stuk gecompliceerder opgebouwd dan botten. Ze zullen ongetwijfeld ook wel kalk bevatten, maar er is sprake van veel meer soorten en lagen materiaal. Zie linkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tandbeen bestaat chemisch gezien uit het zelfde materiaal als botten, alleen de structuur is heel anders. Het tandbeen laat in tegenstelling tot gewone botten eenmaal afgezette kalk niet meer los.
De enige ontkalking die kan plaatsvinden is door zuren in de mond (gaatjes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn tanden en botten verschillend van samenstelling, je botten zouden anders wel erg zwaar zijn.
Tanden worden aangetast door zuren, dat moge bekend zijn.
Daarom staan we 4 minuten per dag met een borstel te poetsen om het zuur weer weg te krijgen.
Alles waar kalk in zit, wordt in principe door zuur aangetast
Vooral cola en citroenzuur zijn gemene stoffen voor je kiezen.
Dat tanden aangetast worden door zuren heeft te maken met de binding van Ca2+ aan een zwakke zuurrest zoals carbonaten en silicaten, deze zijn echter onoplosbaar in water
De sterkere zuren in mn. cola (orthofosforzuur H3PO4)
verdringen de zwakke zuurgroepen uit de tanden.
Calciumfosfaat , wat zich vormt uit cola en tanden , is oplosbaar in water en verdwijnt.
Daarom is Fluor gunstig, HF, waterstoffluoride is het sterkste zuur wat we kennen, het vreet zelfs door glas heen.
Calcium fluoride is ONOPLOSBAAR en laat zich niet door andere zuren verdringen.
Als dus de buitenlaag van de tand omgezet is in CaF2
kan de tand veel meer hebben.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Neem echter nooit andere fluorpreparaten in dan
tandpasta of fluortabletjes, middelen die fluor bevatten
zijn heel vergiftig.
In tandpasta/fluortabletjes zit dan ook maar heel weinig fluor, maar wel voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet helemaal, zij hebben een totaal andere functie.