Heeft iemand de ziekte of ervaring met hypothyreoïdie?

Zeer waarschijnlijk heb ik deze ziekte er ook weer gratis bij gekregen (had er zelfs nog nooit van gehoord)
Weet iemand wat je er, buiten medicatie, tegen/aan kunt doen en of je er sowieso af kunt komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Ritsuka
11 jaar geleden
Lees op wikipedia dat het door jodiumtekort kan komen, krijg je dat wel genoeg binnen?

Antwoorden (1)

Een tekort aan schildklierhormonen leidt tot een vertraagde stofwisseling. De meest voorkomende oorzaken ervan zijn auto-immuunziekten. Daarbij maak je antistoffen aan tegen je eigen lichaam, in dit geval tegen de schildklier. Als de auto-immuunziekte lymfocytaire thyreoïditis de oorzaak is, dan gaat het binnen 1 tot 4 maanden vanzelf over. Soms ontstaat deze ziekte na een bevalling. Andere oorzaken kunnen zijn: een operatie aan de schildklier, bestraling van de hals, behandeling met radioactief jodium, en gebruik van bepaalde geneesmiddelen (die lithium of jodium bevatten).

Je kunt er zelf weinig tegen doen. Medicijnen innemen om het tekort aan schildklierhormoon aan te vullen. Zorg dat je gezond en gevarieerd eet. En regelmatig bewegen kan helpen om je wat fitter te voelen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord,helaas gaat regelmatig bewegen door omstandigheden niet lukken :-( Ik ga de vraag verwijderen en later de vraagstelling wijzigen.