Waarom heb ik een vieze smaak in mijn mond voordat ik ziek word?

Een paar dagen voordat ik ziek wordt heb ik een bepaalde, vieze smaak in mijn mond. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Amadea
5 jaar geleden
Betreft het dan altijd dezelfde soort ziekte, of maakt het niet uit of je daarna griep, migraine, blaasontsteking et cetera hebt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daarna ben ik verkouden of heb ik griep.

Antwoorden (1)

Dan heb jij last van je amandelen.
Je lichaam bezit een uitgebreid systeem om infecties te bestrijden, het zogeheten lymfkliersysteem. De overgang van mond en neus naar de keel bevat, als een soort ring, veel van dit lymfklierweefsel. Dat vangt zoveel mogelijk binnendringende ziekteverwekkers op en maakt ze onschadelijk.

In de keelamandelen zitten groeven. Deze zijn bij de ene mens dieper dan bij de ander. In die groeven kunnen steentjes ontstaan, veroorzaakt door neusafscheiding, dode witte bloedcellen en voedselresten. Het is een paradijs voor bacteriën om zich daaraan te hechten. Bij de klachten die amandelsteentjes veroorzaken hoort het hebben van een vieze smaak in de mond.

Als amandelstenen lang blijven zitten kan dit de amandelen irriteren. Dit kan leiden tot een amandelinfectie, oftewel tonsillitis. En andersom kan een keel- of amandelinfectie de klachten verergeren, omdat het een goede voedingsbodem voor bacteriën is. Keelpijn, overmatige slijmproductie en hoesten zijn het gevolg.

Ga naar je huisarts om te laten onderzoeken of het verwijderen van jouw amandelen (tonsillectomie) een einde aan de klachten zal maken. En je zult daarna ook merken dat je minder vaak ziek bent.
Amadea