Klopt het dat je dik(ker) wordt, als je astma hebt, en er dus medicijnen voor gebruikt?

Toen ik een jaar of 4 was, is gebleken dat ik astma heb. Ik heb toen Ventolin gekregen, en naarmate ik ouder werd, kreeg ik er verschillende (rood, groen en bruin, weet de namen niet meer) inhalaties bij. Ook kreeg ik op een gegeven moment allergiepillen, Nasonex en een inhalatie voor als ik een aanval kreeg, en dus met een hogere doses. Ik ben in die jaren veel aangekomen. Op een gegeven moment gebruikte ik geen enkele inhalatie meer, op Ventolin na. Alleen nasonex gebruikte ik daarbij nog, ook geen allergiepillen meer. Is er een verband tussen het gewichtstoename toen ik wat jonger was, en de medicijnen die ik ging nemen?

Ik heb gehoord dat gewichtstoename bij astma een fabeltje is. Toch hoor ik zo vaak van mensen wiens kinderen astma hebben, dat zij hetzelfde probleem hebben.

Toegevoegd na 13 minuten:
Bruine inhalator: Becotide
Rode inhalator: Flixotide
Hogere dosis/doses(?): Symbicort

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.1K

Het beste antwoord

De corticosteroiden bij astmamedicatie zoals seretide/Foster/anders zijn zo laag in dosering dat je daar op zich niet dikker van hoeft te worden, deze middelen werken voornamelijk op de plaats waar het probleem zit (de longen) en het gehalte aan corticosteroiden in je bloed wordt er nauwelijks door beïnvloed.

Wel kunnen andere factoren een (grotere) rol spelen, zoals bij inspannings-gerelateerde astma,n waardoor je mogelijk minder gaat bewegen (in de vorm van fysieke inspanning).

het kan ook zijn , als je al wat ouder bent, dat je middelen gehad hebt die wel systemisch werkten.
Ook als je vaak longontsteking had , zul je vaak aanzienlijke doses cortico's gehad hebben en daar wordt je opgeblazen van (je houdt oa. vocht vast).

Zo is er een astmamiddel dat heet Montelukast- als ik me niet vergis- welke als regelmatige bijwerking heeft dat je daar van afvalt.
Het is een middel wat (vroeger) met speciale toestemming van de ziektekostenverzekeraar werd verstrekt.
Bij mij had het dat effect niet.
Wel sloeg het minder op de stem dan Seretide.

Zeker met inspanningsastma is een groot lichaamsgewicht
erg onhandig.

Hopelijk krijg je daar vat op.

als uit medisch onderzoek geen onderliggende andere oorzaken komen, denk ik dat het energiegebruik en de -inname beter op elkaar afgestemd zouden kunnen worden.
Overleg dit zeker tijdens je controlebezoek of eerder als het je erg dwars zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Officieel zal je het nergens vinden maar bij medicatie (overigens bij elke pil) wordt gebruik gemaakt van bindmiddel, dit bindmiddel kan vocht vasthouden in het lichaam.

De pijnstiller Naproxen staat er om bekend, mensen die problemen hebben met de vochthuishouding mogen die dan ook niet slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! De enige pillen die ik gebruikte, waren de allergiepillen. Voor de rest zijn het inhalators. Ik gebruik geen Naproxen, maar Nasonex. Dit is een neusspray.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bindmiddel houdt meer gewicht aan vocht vast dan zij eigen gewicht.
Er zijn wel medicijnen die die bijwerking hebben (b.v. bepaalde antipsychotica) maar van allergiemedicatie of inhalatiemedicijnen heb ik het nog nooit gehoord.

Als ervaringsdeskundige met het jarenlang slikken van vrachten astma-medicatie herken ik dat dikker worden ook niet.

Kan het niet zijn dat je door je astmatische klachten een stuk minder bent gaan bewegen en daardoor aangekomen bent, en nu je vrijwel klachtenvrij bent, ook lekkerder in je vel zit en meer calorieen verbrandt?

Enorm bewegingsontwijkend gedrag herken ik namelijk wel uit mijn periodes met veel klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verband. behalve misschien een 'spurious relation' zoals Stippel die beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schoonmoeder heeft ook astma, beweegt inderdaad wel veel, komt ook steeds meer aan maar zijzelf zoekt de oorzaak bij het toenemende hongergevoel en ze eet minder om niet te veel aan te komen.
Het enige mogelijke verband met gewichtstoename en astma-medicatie, is dat bepaalde inhalators als bijwerking bij gebruik op langere termijn het syndroom van cushing kunnen veroorzaken, of cushing-achtige symptomen door onderdrukking van de bijnierschorshormonen. Cushing zorgt vaak voor gewichtstoename, spierzwakte, overbeharing, het sneller ontstaan van bloedingen, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, en kan zelfs suikerziekte veroorzaken.

Wanneer er echter geen sprake is van Cushing, is gewichtstoename geen bekende bijwerking van deze middelen. Ik denk eerlijk gezegd eerder dat een gewichtstoename bij kinderen met astma eerder ontstaat doordat het moeilijk is om te blijven bewegen als je benauwd bent, zoals anderen ook al zeggen. Dus dat het meer met de aandoening dan met de medicatie te maken heeft. Dat een toename in gewicht dan optreedt op het moment dat iemand medicatie gaat gebruiken is wel te verklaren, want meestal zal een kind beginnen met medicatie als de klachten het ergst zijn, en dat is ook het moment waarop ze logischerwijs meer moeite hebben met sporten en bewegen.