Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan mijn medicatie in het ruimbagage als er alleen een maximum tempratuur genoemd wordt?

In mijn bijsluiter staat enkel: "bewaren beneden 30°C"

Er staat niks over een minimum tempratuur, dus kan mijn medicatie in het ruim zonder dat dit effect heeft op de werkzaamheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

NEEN, medicijnen moet je altijd meenemen in je handbagage. Meestal vriest het in het bagageruim en dit kan de werking van de medicijnen nadelig beïnvloeden. Als je voor een lange periode meer medicijnen meeneemt moet je kunnen aantonen dat je deze hoeveelheid nodig hebt. Dit doe je door je medicijnenpaspoort te laten zien en eventueel ook met een artsenverklaring. Valt het medicijn onder de Opiumwet, dan moet je zeker een doktersverklaring hebben (bij voorkeur in het Engels). In principe geldt voor vloeistoffen dat je maximaal 100 ml mee mag nemen in je handbagage, verpakt in een doorzichtige plastic zak. Voor vloeibare medicijnen geldt deze beperking niet, maar bijvoorbeeld wel voor je lenzenvloeistof. Juist ook voor vloeibare medicijnen is een te koude bagageruimte slecht en kunnen verpakkingen zelfs kapot vriezen.

Het laadruim van een vliegtuig wordt steeds vaker tot ongeveer 7 graden gehouden. Het advies blijft wel medicijnen in de handbagage mee te nemen. Dit i.v.m drukverschil in de cabines.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100