Waar kan ik pure PARACETAMOL kopen???

Hallo,

ik moet dagelijks 3x Dafalgan Forte (1gr) gebruiken maar omdat er in Dafalgan Aspartaam aanwezig is ben ik overgeschakeld naar Algostase Mono 1gr, ik gebruik dit middel nu al zo'n 2 weken maar ik moet duidelijk zeggen dat ik er waarschijnlijk slecht op reageer (allergisch of overgevoelig) want krijg het gevoel van benauwdheid, een warme keelholte en net alsof ik ga stikken en ik krijg ook jeukende ogen. Bij de gewone Dafalgan had ik dat niet, wel had ik zwaardere reacties bij Dafalgan Codeïne, zwaardere kortademigheid zeg maar...

Bij die Algostase Mono 1gr heb ik in het bijsluiter gelezen dat de volgende zaken aan toegevoegd zijn bij de samestelling:

Povidone - Aluminium oxide - Watervrij colloïdaal silicium

Dus ik vermoed dat ik op één van deze 3 elementen overgevoelig ben, of meerdere...

1) Kan ik dit laten testen via mijn huisarts met een bloedonderzoek?

en 2) Bestaat er een pijnstiller (Paracetamol) waar enkel en alleen paracetamol in aanwezig is??? Dus zonder al die andere toevoegingen? Zo ja, waar kan ik dat bestellen of kopen a.u.b.???

Vriendelijke groeten

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook:

http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdschriftartikel/Paracetamol-en-allergische-reacties.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (8)

Heb je de gewone apotheek al geprobeerd?
Dat is de specialist op dit gebied, hij kan je ook vertellen of pure paracetamol weer andere bijwerkingen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De apotheker is over het algemeen deskundiger op het gebied van de (bij)werking van medicijnen dan een huisarts.
Vraag de apotheker zelf te spreken, dus neem niet genoegen met een assistente. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee toen ik een bepaalde bijwerking meende te hebben. Ze ging het onderzoeken, zei ze.
Na 1 of 2 dagen belde de apotheker mij op en zei dat de bijwerking niet in Nederland bekend was maar wel in de VS. Dat was genoeg verklaring om met het middel te stoppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedenk dat de ene mens weer anders reageert dan de andere. Mensen verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een gewone drogist als Etos of Kruidvat koop je gewone paracetamol.
Eigen merk, goedkoopste.
Hulpstoffen zitten er altijd in.

Als hulpstoffen voor de 500 mg tabletten van Etos, zijn gebruikt:
Maiszetmeel, gelatine, croscarmellose natrium en magnesium-stearaat.

Paracetamol is in verschillende toedieningsvormen, al dan niet in combinatie met een ander middel, beschikbaar.

-tablet, merkloos of als Panadol, Dafalgan
-zetpil, merkloos, verschillende fabrikanten
-drank, merkloos of als Daro voor kinderen
-smelttablet, smelttabletten 'Roter', Dafalgan odis
-poeder, Daro hoofdpijnpoeder
-intraveneus, Perfalgan, Perfusalgan, Paracetamol EG
-bruistablet, Dafalgan

Lees in de bron over combinaties met andere middelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas zijn dit geen echte antwoorden die ik had verwacht, is er ook geen alternatief voor paracetamol aub????? (buiten de NSAID's, aspirines en opiaten) die tevens weinig bijwerkingen hebben ????? Ikzelf heb geen alternatief kunnen vinden, misschien weten jullie wel iets meer??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat je je Dafalgan forte voorgeschreven hebt gekregen van je huisarts, het is nooit slim om op eigen houtje een alternatief te zoeken, ga dus terug naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tintin1988:
Wat had je dan verwacht?
Wij kennen jou toch niet?
Wij weten toch niet wat jij mankeert?
Of hoe oud je bent, of wat dan ook?
Jij vraagt: een pijnstiller (Paracetamol) waar enkel en alleen paracetamol in aanwezig is??? Ik zeg: nee, er zitten altijd hulpstoffen in. Pijnstilling is iets heel persoonlijks.
Mijn man slikt enorme hoeveelheden paracetamol en ibuprofen. Ja, slecht voor de maag, maar hij heeft toch kanker. En maagbeschermers.
En verder zijn bijwerkingen heel persoonlijk. Ga dus terug naar de huisarts of overleg met de apotheek.
http://www.industry.fagron.be/nl/5695?l=P
Hier is pure paracetamol te koop, echter kan je daar als particulier niet bestellen. Een apotheker kan er zeer waarschijnlijk wel aankomen.

http://www.12drogist.nl/hot-coldrex-poeder.html
Paracetamol poeder met vitamine C.
Verder niks en voor vit.C kan je niet allergisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol bevat altijd 50% van een onbekende spiegelstof waarvan de werking niet is onderzocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo???
Paracetamol is als zetpil verkrijgbaar, dus simpel op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pure paracetamol?? Nergens..

Paracetamol is de actieve metaboliet is van acetanilide. Acetanilide werd in 1886 geïntroduceerd, maar bleek te toxisch. Men ging op zoek naar minder giftige alternatieven die qua chemische structuur sterk op acetanilide leken; één daarvan was paracetamol. De naam Paracetamol is afgeleid van de chemische naam: Para-acetylaminofenol.

Giftigheid

Beschadiging van de lever kan optreden na de inname van een enkele dosis van 10 tot 15 gram paracetamol. Een leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en een aantal dagen duren. Inname van een enkele dosis van 20 tot 25 gram kan fataal zijn. Anderzijds zijn er ook gevallen bekend waarbij de inname van een enorme hoeveelheid paracetamol niet tot leverschade leidde. Bij een eenmalige inname van meer dan 70 mg/kg (ongeveer 5 gram voor volwassenen) zijn de nadelige effecten al te verwachten. Met 140 mg/kg (circa 10 gram voor volwassenen) wordt er matig ernstige leverschade gezien, en bij 200 mg/kg (ongeveer 14 gram voor volwassenen) is dit al ernstige leverschade. De absolute hoeveelheden zijn voor kinderen lager dan hier vermeld. Ook dagelijks gebruik van de normale dosering kan uiteindelijk leiden tot leverschade.

Een overdosis paracetamol kan, indien er tijdig (binnen acht uur) wordt ingegrepen, door een arts behandeld worden met acetylcysteïne (Lysomucil, Fluimucil)). De acetylcysteïne vermindert de vorming van schadelijke paracetamolmetaboliet N-acetylparabenzochinonimine. Deze metaboliteit is verantwoordelijk voor hepatotoxiciteit (leververgiftiging). Geactiveerde kool gecombineerd met het laxeermiddel natriumsulfaat vermindert de opname van paracetamol in het lichaam, maar is enkel van nut wanneer het binnen vier tot zes uur na inname gegeven wordt. Wanneer de patiënt binnen twee uur behandeld wordt, is maagspoelen ook nog een goede remedie. Het zorgt ervoor dat het nog aanwezige paracetamol in de maag en darmen zo snel mogelijk het lichaam verlaat, waardoor er niet nog meer paracetamol opgenomen kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste bijwerkingen die bij Lareb (bijwerkingen registratie databank in Nederland) gemeld worden over paracetamol, hebben een sterke betrekking met codeine. Ik weet natuurlijk niet wat je nog meer naast paracetamol gebruik, er kan wisselwerking ontstaan.
Ik kan je met zekerheid vertellen dat er geen paracetamol formuleringen bestaan die geen hulpstoffen bevatten. Fysisch&chemisch gezien, heeft paracetamol zeer slechte bereiding eigenschappen.

Vroeger bestonden nog paracetamol poeders in doseringen van 60 mg en 120 mg. Deze werden in de apotheek bereid en afgeleverd in vouwpapiertjes. Daar zit naast paracetamol alleen nog wat lactose en zeer kleine hoeveelheid Silica colloidalis anhydrica. Mocht je echt allergisch zijn voor een van de hulpstoffen van paracetamol (de kans dat iemand allergisch ontwikkeld, is heeeeel klein), dan moet je echt hard op zoek gaan naar een apotheker van de oude generatie. Een bloedonderzoek om je allergische reactie te bepaling bestaat niet.

Een andere alternatief zijn paracetamol zetpillen. Als je merk SANDOZ neemt, deze fabrikant verwerk in de zetpillen een hele kleine hoeveelheid SILICIUMDIOXIDE.

Bespreek dit met je APOTHEKER, wellicht heeft nog connectie en oplossingen.