Kan ik eerder beginnen met de pil te slikken dan ik gebruikelijk doe?

Ik heb afgelopen donderdag de laatste pil van mijn strip geslikt. Ben vandaag ongesteld geworden (lekker met dit weer.....) aanstaande vrijdag moet ik officieel weer beginnen met de nieuwe strip. Maar zou ik ook eerder kunnen beginnen met de nieuwe strip?
Ik slik de drie fase pil trinordiol.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.4K

Antwoorden (2)

Ja hoor, dat kan. Het verléngen van de stopweek maakt de pil onbetrouwbaar, maar verkórten kan gewoon. Maak je hem té kort dan kan het zijn dat de onttrekkingsbloeding toch nog langer blijft duren, maar dat kun je vantevoren niet zeggen. Ik houd nooit stopweken van 7 dagen, een dag of 4 à 5 vind ik lang zat. Ben altijd echt ziek in de stopweek, dus verkorten is voor mij een groot voordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook 9 van de 10 keer goed ziek in de stopweek. Nu dus ook weer. Vandaag dus ongesteld geworden,dus dat is niet meer te stoppen denk ik. Maar ik had het idee dat de hormonen misschien mijn ''ellendige en zieke gevoel'' verminderen,vandaar mijn vraag. Gebruik jij ook een drie fasen pil toevallig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik gebruik een combinatiepil. Maar houd jij na elke strip een stopweek? Ik doe dat hooguit één of twee keer per jaar juist om die ellende te vermijden. Doorslikken met de driefasen is wat lastiger, maar het kan wel: eerder werd altijd gezegd dat je bij de driefasenpil dan alleen de pillen van de laatste week achter elkaar zou moeten gebruiken, maar tegenwoordig wordt ook wel gezegd dat je de driefasen door zou kunnen slikken zoals elke andere pil. Het helpt wel om je stopweek in te korten, je bent dan korter ziek. Niet dat direct na het starten met de nieuwe strip het bloeden ophoudt en je klachten verdwijnen, maar als je een stopweek van 4 dagen houdt, heb je toch minder lang last dan wanneer je er een van 7 houdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik hou al jaren lang ''trouw'' elke maand een stopweek. Ben ook regelmatig aan een andere pil geweest vanwege de bijwerkingen van de pil zelf tijdens het slikken. Met deze pil zijn de klachten tijdens het slikken bijna nul,alleen tijdens de stopweek ben ik dus wel ziek en daar ben ik een beetje flauw van. De betrouwbaarheid is wel goed als ik eerder begin neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijnt overigens helemaal geen kwaad te kunnen om de pil gewoon door te slikken, en b.v. om de zes maanden een stopweek in te lassen. Studenten geneeskunde leren dit momenteel zelfs bij hun opleiding.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/32834-de-pil-doorslikken-geen-stopweek-is-het-schadelijk.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja tacuma, het komt vaak voorbij hiet op GV, mijn huisarts is al minimaal 10 jaar huisarts en doet het zelf ook. Ik houd ongeveer 3x per jaar een stopweek. In ieder geval vlak voor mijn vakantie zodat ik zeker weet dat ik geen doorbraakbloeding krijg en die andere 2x zijn tot nu toe altijd geweest als ik er achter kwam dat ik een paar dagen de pil was vergeten ;) Dat is verder geen probleem want mijn man is gesteriliseerd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, ik snap alleen niet waarom de klachten tijdens de stopweek korter zouden duren als je na 4/5 dg weer begint te slikken? Over welke klachten heb je het want voor die onttrekkingsbloeding lijkt het mij niet uit te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: Maakt wel iets uit, de onttrekkingsbloeding is wat korter. De klachten die ik heb tijdens een stopweek, en ook had tijdens mijn reguliere menstruatie, zijn misselijkheid, overgeven, en vooral heel veel pijn. Enorme rugpijn, van het type van 'opgekruld op bed liggen en jezelf huilend in slaap wiegen'. Dat vooral. En ik heb een andere aandoening die beïnvloedt wordt door hormonen, waardoor ik ook veel meer andere pijnklachten en problemen heb. Komt dan nog eens bij dat ik een erg beperkte armfunctie heb en ik mezelf maar zeer beperkt kan verschonen, tampons bijna niet zelf in kan doen, etc. Voor mij reden genoeg om alleen een stopweek te houden als ik en doorbraakbloeding krijg die niet binnen een week uit zichzelf weggaat, en die stopweek zo kort mogelijk te houden. @Dikswien: de pil blijft gewoon betrouwbaar als je een kortere stopweek houdt. Zoals ik zeg in mijn antwoord: te láng zou wel een probleem zijn, maar te kort is geen punt. Misschien is het voor jou een idee om eens te overleggen met je arts over de optie om je pil voortaan langer door te slikken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, ik geloof je wel ofzo en ik slik ook door maar ik vraag me af of het algemeen is wat je zegt over minder verschijnselen als je niet 7 dg stopt, ik kan er ook zo snel niets over vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ga ik eigenlijk wel vanuit, aangezien het inkorten van de stopweek een vrij algemeen medisch advies is bij problemen tijdens de stopweek, zoals te hevig bloedverlies of veel pijnklachten. Er zijn ook pilmerken die zelf al een verkorte stopweek hebben, doordat zij werken met 2 of 4 placebopillen. Ik ga er dus vanuit dat er redelijke bewijzen zijn dat daarmee de stopweek ook daadwerkelijk korter wordt. Zie bijvoorbeeld http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1561/de-pil, http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/E/estradiol_nomegestrol.asp?blPrint=True, http://www.mijnanticonceptie.nl/ik-wil-starten-met-de-pil/effect-op-menstruatie-korte-stopweek/ik-wil-een-ingekorte-stopweek, http://books.google.nl/books?id=9sq6iEq_pKsC&pg=PA48&lpg=PA48&dq=kortere+stopweek&source=bl&ots=LFPz7xIoQI&sig=_wE_6923e9vpZtRF7GDmCzOadr4&hl=nl&sa=X&ei=KfEsUJe5D8-yhAf81oH4DQ&redir_esc=y#v=onepage&q=kortere%20stopweek&f=false en http://www.mijnanticonceptie.nl/ik-wil-starten-met-de-pil/effect-op-menstruatie-korte-stopweek ("In het algemeen geldt hoe korter de stopweek, des te minder bloedverlies je kunt verwachten."- laatste bron) Maar ik vind het ook heel logisch: als je een stopweek houdt, stopt de bloeding meestal één of twee dagen nadat je weer begint met de pil. Dus als ik na vier dagen weer begin met slikken, is mijn bloedverlies (en dus ook de bijbehorende klachten) alweer gestopt voordat de officiële 7 dagen überhaupt voorbij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Maar ik vind het ook heel logisch: als je een stopweek houdt, stopt de bloeding meestal één of twee dagen nadat je weer begint met de pil. ' Nou dat vind ik niet zo logisch omdat je gewoon een x aantal dagen nadat je begonnen bent met je stopweek begint met bloeden. Of je nu na 7 dg weer begint met slikken of niet omdat je zwanger wilt worden: dat bloeden stopt gewoon weer en niet perse later omdat je niet meer aan een nieuwe pilstrip begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is iets heel anders. Ik heb het over een kortere stopweek, jij over een langere. Inderdaad houdt het vanzelf een keer op, normaal gesproken. Maar als je de pil slikt, bouwt je baarmoederslijmvlies zich nauwelijks op. De onttrekkingsbloeding die je dus krijgt in een stopweek, is puur het gevolg van de hormoonschommeling, en niet een noodzaak omdat je baarmoederslijmvlies zo nodig afgebroken moet worden. Dus als je hormonen sneller weer op het niveau zijn waar ze gedurende je hele pilstrip ongeveer zijn, zal de bloeding eerder ophouden. Bij veel vrouwen stopt hun (echte) menstruatie zelfs na één of twee dagen wanneer zij starten met de pil en dat volgens het voorschrift doen op de eerste dag van hun menstruatie. Misschien dat het niet bij iedereen zo werkt, maar bij veel vrouwen blijkbaar wel, getuige gedeelde ervaring en de vele bronnen waarin het verkorten van de stopweek wordt aangeraden bij diverse hormoongerelateerde klachten.
Grappig, ik slik ook altijd op donderdag mijn laatste pil. Het kan in ieder geval prima. Zolang je zoals gezegd maar nooit een stopweek van 8 dagen of langer houdt, want dan wordt hij onveilig. Het kan wel, maar dan moet je echt ook nog een condoom gebruiken, want elke dag die je na je stopweek niet slikt, wordt hij onveiliger.
Ik ben hem zelf weleens gewoon vergeten en toen had ik een stopweek van een dag of 12, toen adviseerde de assistente mij om gewoon gelijk te beginnen en een week extra bescherming te gebruiken.

Gewoon doen dus als je bijvoorbeeld een stopweek van 5 dagen wilt. Het enige nadeel hiervan is dat als je dat elke maand doet, je steeds op andere dagen ongesteld wordt. En je pillen zijn iets sneller op ;) Maar geen probleem dus; korter kan altijd.